Zmiany dostosowują polskie prawo do dyrektyw Unii Europejskiej dotyczących stosowania w autach pasów bezpieczeństwa i fotelików dla dzieci.



Jak podkreślił mł. insp. Marek Konkolewski z Biura Prewencji i Ruchu Drogowego KGP, przez ostatnie lata na plus zmieniła się wiedza kierowców o przewożeniu dzieci w fotelikach. Dodał, że teraz największym problemem nie jest to, czy dziecko jest przewożone w foteliku, ale to, że nie potrafimy ich poprawnie zamontować i dopasować do dziecka. "Nawet najdroższy, najlepszy fotelik źle zamontowany nie spełni swojej funkcji" - powiedział PAP.

Prawo jazdy / Dziennik Gazeta Prawna

Konkolewski ocenił, że pasy bezpieczeństwa to jeden z najważniejszych wynalazków XX wieku. "Ale samochody są konstruowane przez osoby dorosłe najczęściej dla potrzeb osób dorosłych. I bardzo długo małe dzieci nie mogły korzystać z dobrodziejstw tego wynalazku. Dlatego wprowadzono obowiązek przewożenia dzieci w fotelikach, które umożliwiają bezpieczne zapięcie pasa" - powiedział.

Jak wynika z danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, 9 na 10 dzieci w Polsce jest przewożonych w fotelikach samochodowych.

Teraz obowiązek przewożenia dziecka w foteliku bezpieczeństwa będzie zależeć tylko od jego wzrostu. Dziecko o wzroście co najmniej 150 cm będzie mogło podróżować bez fotelika, niezależnie od wieku; zniknie więc obecny wymóg, że każde dziecko do 12 lat musi podróżować w foteliku.

Zgodnie z nowelą, zakazane będzie przewożenie dzieci do lat 3 pojazdami niewyposażonymi w pasy bezpieczeństwa.

Będzie dozwolone przewożenie dziecka bez fotelika na tylnym siedzeniu, pod warunkiem, że ma co najmniej 135 cm wzrostu i jest zapięte pasem bezpieczeństwa.

Możliwe będzie przewożenie dziecka w wieku co najmniej 3 lat w pasach bezpieczeństwa – ale bez fotelika – na tylnym siedzeniu pojazdu, gdy dwoje dzieci znajduje się w fotelikach (na tylnym siedzeniu) i nie ma możliwości zainstalowania tam trzeciego fotelika.

Przewożenie dzieci poniżej 150 cm wzrostu na przednim siedzeniu bez fotelika bezpieczeństwa będzie zakazane.

Nowela konkretyzuje również, kto jest zwolniony z obowiązku stosowania pasów bezpieczeństwa; są to m.in. kobiety w widocznej ciąży, taksówkarze, instruktorzy lub egzaminatorzy szkolący do egzaminu na prawo jazdy, funkcjonariusze Biura Ochrony Rządu i Żandarmerii Wojskowej, zespoły medyczne oraz osoby posiadające stosowne zaświadczenia lekarskie.

Ponadto nakłada na kierowców autobusów obowiązek informowania pasażerów o obowiązku używania pasów bezpieczeństwa, o ile dany pojazd jest w nie wyposażony.

Jak wynika z danych KRBRD za 2014 r. 89 proc. dzieci jest przewożonych w Polsce w fotelikach samochodowych lub przy użyciu innych zabezpieczeń. W porównaniu do badań z 2013 r. odsetek ten wzrósł o 4 pkt proc. Był on najwyższy w grupie dzieci w wieku do 3 lat i wyniósł 95 proc.; wśród dzieci w wieku 4-7 lat – 92 proc. i w grupie dużych dzieci w wieku 8-12 lat – 86 proc. Z badań wynika, że w przypadku fotelików – najmniej dzieci jeździ w nich na drogach powiatowych (80 proc.), a najwięcej na ekspresowych (100 proc.) i autostradach (96 proc.). Najczęściej foteliki były stosowane w województwie zachodniopomorskim (100 proc.), a najrzadziej w województwie śląskim (79 proc.).

Za przewożenie dzieci bez fotelika grozi mandat w wysokości 150 zł i 6 punktów karnych.