ROSS, pierwszy "sztucznie inteligentny" prawnik, właśnie dostał pracę w praktyce prawa upadłościowego firmy prawniczej Baker & Hostetler.

"Wierzymy, że nowe technologie, takie jak cognitive computing i inne formy uczenia maszynowego, mogą ulepszyć usługi, jakie świadczymy naszym klientom" - napisał w komunikacie prasowym Bob Craig, rzecznik Baker & Hostetler, kancelarii zatrudniającej na świecie ok. 900 prawników.

ROSS, zbudowany na bazie superkomputera IBM Watson, działa na podobnych zasadach co Siri, aplikacja na urządzenia mobilne Apple, która odpowiada na pytania i wykonuje polecenia głosowe swoich użytkowników (umie np. wyszukiwać restauracje w danej lokalizacji czy zamówić taksówkę).

Specjalizacją ROSSa jest natomiast rozwiązywanie wszelkiego rodzaju problemów prawnych. Wystarczy, że użytkownik zwróci się do niego z dowolnym pytaniem prawniczym, a system przeszuka bazę informacji prawnej i udzieli odpowiedzi uszeregowanych według celności i precyzji. ROSS potrafi szybko analizować miliardy dokumentów, na życzenie znajdować cytaty i orzecznictwo, na bieżąco monitoruje też zmiany przepisów, a nawet zawiadamia użytkowników o nowych, istotnych dla danej sprawy rozstrzygnięciach. Z jego szerokiego wachlarza umiejętności będzie teraz korzystać 50 prawników pracujących w praktyce prawa upadłościowego Baker & Hostetler.

Jak twierdzi Andrew Arruda, współtwórca ROSSa, licencje na jego użytkowanie kupiły już także inne kancelarie.