statystyki

Zbyt słaba ochrona 500+ przed egzekucją komorniczą

autor: Rafał Fronczek22.03.2016, 07:25; Aktualizacja: 22.03.2016, 07:41
Rafał Fronczek

Rafał Fronczekźródło: Materiały Prasowe

W doktrynie i w orzecznictwie wyrażany jest pogląd, że środki wpłacone na rachunek bankowy tracą swoją tożsamość, a egzekucja z rachunku bankowego prowadzona jest wedle odrębnych zasad, określonych w przepisach prawa bankowego. Dlatego potrzebne jest stworzenie realnych mechanizmów zabezpieczających świadczenia zwolnione spod egzekucji – nie tylko na etapie ich wypłaty, lecz także w przypadku wpłaty na rachunek bankowy - pisze Rafał Fronczek, prezes KRK.

Krajowa Rada Komornicza wystąpiła w ubiegłym tygodniu do premier Beaty Szydło z prośbą o rozważenie działań zmierzających do zapewnienia prawidłowej realizacji programu 500+. Zmiana przepisów kodeksu postępowania cywilnego oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, wyłączająca spod egzekucji świadczenia wychowawcze, może bowiem okazać się niewystarczająca do ich ochrony. W uzasadnieniu stanowiska podniesiono, że taka zmiana wprowadza wyłącznie ograniczenie możliwości egzekucji długów bezpośrednio z należnych świadczeń poprzez zajęcie wierzytelności, natomiast nie będą one chronione w sytuacji przekazania ich na rachunek bankowy rodziców.

Informacja na ten temat pojawiła się w mediach i tego samego dnia Ministerstwo Sprawiedliwości zamieściło komunikat, z którego wynikało, że świadczenie 500+ jest chronione przed egzekucją komorniczą. Zgodnie bowiem z art. 833 par. 6 k.p.c. w całości wyłączone są spod egzekucji komorniczej świadczenia wychowawcze przyznane w ramach programu Rodzina 500+. W komunikacie zamieszczono też informację, że komornicy są funkcjonariuszami publicznymi zobowiązanymi do stosowania przepisów prawa i wszystkie przypadki, w których będą je naruszać, spotkają się niezwłocznie z reakcją ministra sprawiedliwości w postaci wszczynania postępowań dyscyplinarnych. Podstawowym środkiem do zapobieżenia nieprawidłowościom ma być wysyłanie przez komorników formularzy zajęć, w których wyraźnie zostaną wskazane świadczenia wychowawcze jako niepodlegające zajęciu.

Wystąpienie KRK było podyktowane wyłącznie troską o właściwą realizację programu 500+. Problem był już zresztą podejmowany przez rzecznika praw obywatelskich. Dwukrotnie – w 2006 r. i w 2013 r. – zwracał się on do ministra sprawiedliwości o zmianę w zakresie ochrony m.in. świadczeń wskazanych w art. 833 par. 6 k.p.c. Wskazywał, że gdy świadczenia te wpłyną na rachunek bankowy, ograniczenie to traci aktualność. W efekcie uregulowania prawne dotyczące ograniczeń egzekucji nie zapewniają dłużnikom rzeczywistej ochrony minimum egzystencji.


Pozostało 58% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane