Zamawiający (np. jednostka samorządu terytorialnego) łatwiej poprawi błędy w ofertach wykonawców. Będzie także można zmienić wszystkie elementy specyfikacji łącznie z kryteriami oceny ofert oraz warunkami udziału w postępowaniu oraz sposobem ich oceny.

Znika dotychczasowy zamknięty katalog sposobu poprawiania omyłek rachunkowych. Usprawni to procedury udzielania zamówienia oraz spowoduje zmniejszenie liczby odrzucanych ofert i unieważnianych postępowań szczególnie przy zamówieniach na roboty budowlane.

Od 24 października zacznie obowiązywać obszerna nowelizacja prawa zamówień publicznych z 4 września 2008 r. (Dz.U. nr 171, poz. 1058). Wiele wprowadzonych nią rozwiązań ułatwi życie zamawiającym. Część nowych przepisów będzie stosowana nawet do postępowań wszczętych przed 24 października. Dotyczy to zasad zmiany ogłoszeń i specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zmiany reguł poprawiania omyłek w ofercie, przesłanek odrzucenia oferty oraz protestów wnoszonych od 24 października (włącznie) oraz wnoszonych w ich następstwie odwołaniami i skargami. Zatem nawet do postępowań jeszcze nie zakończonych przed wejściem w życie noweli będzie można stosować się niektóre przepisy, które co do zasady są korzystne dla zamawiających. Uznano wyjątkowo, że warto, aby miały one zastosowanie nie tylko do postępowań wszczynanych po wejściu w życie ustawy, ale również do tych postępowań, które już w tym momencie się toczą.

Urzędników ucieszy przede wszystkim możliwość zmiany wszystkich elementów specyfikacji łącznie z kryteriami oceny ofert oraz warunkami udziału w postępowaniu oraz sposobem ich oceny. Dotychczas nawet mały błąd w tym zakresie prowadził do unieważnienia przetargu i rozpoczynania procedury od nowa. Zamawiający będzie mógł dokonywać zmian w specyfikacji w uzasadnionych przypadkach, a nie jak wymagane było dotąd - w szczególnie uzasadnionych przypadkach. Jeżeli jednak w wyniku zmiany specyfikacji nieprowadzącej do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu będzie konieczny dodatkowy czas na wprowadzenie zmian w ofertach, to zamawiający musi przedłużyć termin składania ofert i poinformować o tym wykonawców, którym przekazano specyfikację, oraz zamieścić informację na stronie internetowej, jeżeli specyfikacja została tam udostępniana.

Zobacz pełną treść artykułu - Tygodnik Prawa Administracyjnego w eGP