Polska Agencja Prasowa ma obowiązek upowszechniać stanowiska Sejmu, Senatu, prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Rady Ministrów. Do tego zobowiązuje ją dzisiejsza ustawa regulująca jej funkcjonowanie, i to już w swym pierwszym artykule (Dz.U. z 1997 r. nr 107, poz. 687 – dalej u.p.a.p.).
W ocenie prof. dr hab. Małgorzaty Gersdorf, pierwszego prezesa Sądu Najwyższego, wypada jednak poszerzyć zakres obowiązków agencji. Tak, by PAP była również zobligowana do prezentowania stanowisk Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Trybunału Konstytucyjnego.
„Należy zauważyć, że treść art. 1 ust. 2 u.p.a.p. świadczy o ostentacyjnym zlekceważeniu konstytucyjnej zasady trójpodziału władz, w ramach której sądy i trybunały – w tym zwłaszcza Sąd Najwyższy – powinny cieszyć się pozycją równą innym, wyraźnie wymienionym tutaj organom, zaliczanym do władzy ustawodawczej i wykonawczej” – czytamy w piśmie skierowanym przez pierwszego prezesa SN prof. Gersdorf do ministra skarbu państwa. Dokument został złożony w ramach konsultacji projektu nowelizacji ustawy o PAP, do których – jak podkreśliła to prof. Gersdorf – Sąd Najwyższy nie został zaproszony i uwagi przesłał z własnej inicjatywy.
Z opublikowanej właśnie przez Rządowe Centrum Legislacji odpowiedzi ministra Andrzeja Czerwińskiego wynika jednak, że zmiany w powyższym zakresie na obecnym etapie legislacyjnym nie przewiduje. Szef resortu wskazuje, że procedowana właśnie nowelizacja ma na celu realizację wniosku pokontrolnego Najwyższej Izby Kontroli. Wskazując zakres pożądanych zmian legislacyjnych, ograniczyła się ona do kwestii określenia kosztów i przychodów działalności misyjnej, na podstawie których następnie przyznawana i rozliczana jest dotacja z budżetu państwa dla PAP.
Minister Czerwiński przekonuje, że nałożenie na agencję dodatkowych zadań polegających na upowszechnieniu stanowisk SN, NSA i TK spowodowałoby dalej idące rozszerzenie misji PAP. A to wiązałoby się z ponoszeniem wyższych kosztów działalności misyjnej. Zmiana ustawy ma natomiast nie tylko czynić zadość wnioskom pokontrolnym Najwyższej Izby Kontroli, ale także zachować na dotychczasowym poziomie wysokość dotacji przyznawanej agencji.

Status PAP

Zgodnie z art. 1 ustawy o PAP ma ona charakter publicznej agencji prasowej. Uzyskuje i przekazuje odbiorcom rzetelne, obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i z zagranicy.

Ma też obowiązek upowszechniać stanowiska Sejmu, Senatu, prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Rady Ministrów, ale jednocześnie umożliwia innym naczelnym organom państwa prezentowanie stanowisk w ważnych sprawach państwowych.

Etap legislacyjny
Projekt ustawy w konsultacjach