W walce o zainteresowanie przedsiębiorców wygrywają te regiony, które potrafią zadbać o infrastrukturę, ściągnąć studentów i kadrę ekspertów
Najbardziej atrakcyjny dla inwestorów spośród województw okazuje się od lat Śląsk. Przede wszystkim ze względu na infrastrukturę przemysłową. Funkcjonują tu również specjalne strefy ekonomiczne. To mocna przewaga konkurencyjna tego województwa – wynika z rozstrzygniętego po raz dziesiąty rankingu „Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski w 2014 r.” Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową oraz Fundacji Konrada Adenauera. W czołówce plasują się też duże ośrodki akademickie: Warszawa, Kraków, Katowice, Łódź i Trójmiasto. Powód?
– Liczy się dostępność absolwentów szkół wyższych. Musi być ich dużo, żeby przedsiębiorcy lokujący tu swoje siedziby mogli wyłuskać najbardziej wartościowych z punktu widzenia prowadzonego przez nich biznesu – wyjaśnia dr Maciej Tarkowski, współautor badania. Metropolie dominują również jeśli chodzi o sektor zaawansowanych technologii. Ściągają tu specjaliści z różnych dziedzin.
Regiony, które uplasowały się na niskich miejscach listy rankingowej, np. podkarpackie, podlaskie, warmińsko-mazurskie, powinny nad atrakcyjnością popracować.
Musi przy tym zaistnieć współpraca pomiędzy wszystkimi szczeblami samorządu terytorialnego. Jeśli działania gmin, powiatów i władz danego województwa będą względem siebie komplementarne, szansa na przyciągnięcie inwestorów jest większa.
Ważne jest zapewnienie sprawnej obsługi procesu inwestycyjnego. Chodzi o ułatwienia w załatwianiu spraw formalno-prawnych, w tym procedur administracyjnych.
– Wiele inwestycji, np. wykonanie przyłączenia nieruchomości do sieci dystrybucji energii, to od strony technicznej prosta sprawa. Trudniejsze jest pozyskanie urzędowych zgód i pozwoleń – zauważa Robert Świeżyński, wiceprezes spółki Energa Operator, która była partnerem badań.
Niemniej ważne jest wprowadzanie zachęt inwestycyjnych. Samorządy mogą na przykład przyznawać ulgi w podatkach lokalnych. Do tego powinny dochodzić inwestycje, przede wszystkim w infrastrukturę komunikacyjną. Dzięki temu, nawet jeśli jakaś gmina jest oddalona od centrum regionu, ale za to dobrze z nim skomunikowana, może ściągnąć do siebie firmy. Jak już wspomniano, warto również przyciągać studentów oraz zachęcać do osiedlenia się w danym mieście. Inwestorzy szukają przecież dobrych kadr. Wszystkie tego typu inicjatywy muszą być poparte odpowiednimi działaniami promocyjnymi, tak by dotrzeć z informacją do zainteresowanych.