Decyzja o zmianie stanu cywilnego nigdy nie należała do łatwych. Kobietom kierowcom zastanawiającym się nad zamążpójściem przybył niedawno dodatkowy argument przeciw. Może się okazać, że przez fakt wyjścia za mąż będzie im potem trudniej zbyć auto. Brzmi kuriozalnie, a jednak.

Rozmnożenie właścicieli

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych uruchomiło niedawno długo wyczekiwaną stronę internetową HistoriaPojazdu.gov.pl. Portal pozwala na sprawdzenie przed zakupem każdego auta, które jest zarejestrowane w Polsce. Wystarczy podać nr rejestracyjny, nr VIN oraz datę pierwszej rejestracji w Polsce, aby sprawdzić dane: od podstawowych, np. o liczbie dotychczasowych właścicieli, do szczegółowych, np. w postaci przebiegu silnika. Po uruchomieniu portalu wielu kierowców postanowiło na przykładzie własnego auta sprawdzić poprawność danych, co jest istotne zwłaszcza dla tych, którzy planują sprzedaż. Tak też zrobiła nasza Czytelniczka, która ze zdziwieniem odkryła, że nie jest drugim, ale trzecim posiadaczem auta.
– W 2008 r. kupiłam auto od osoby, która nabyła je w salonie, co było poświadczone odpowiednimi dokumentami. Samochód mam do dziś. Tymczasem wg historii pojazdu w 2010 r. nastąpiła kolejna zmiana właściciela i auto zamiast dwóch właścicieli, według systemu miało ich trzech – tłumaczy pani Katarzyna z Warszawy.
– Wygląda na to, że od czterech lat mój samochód ma nowego właściciela, a ja nic o tym nie wiem – ironizuje.
W końcu po przejrzeniu dokumentów i porównaniu dat doszła do przyczyny zamieszania: w 2010 r. kobieta wyszła za mąż i przyjęła nazwisko męża. Z tego powodu musiała wymienić dowód rejestracyjny. Auto nie zostało sprzedane, ale ma nowy numer rejestracyjny i choć właściciel jest ten sam, to nosi inne nazwisko.
– Najwyraźniej dlatego system potraktował mnie jako nowego właściciela. Gdybym sprzedawała auto i w ogłoszeniu napisała, że jestem drugim właścicielem, a potencjalny nabywca sprawdziłby w historii pojazdu, że trzecim, wówczas straciłby zaufanie do mnie jako sprzedającego – tłumaczy pani Katarzyna.

Obywatelu, popraw bazę

Strona Historia pojazdu zawiera informacje z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Zapytaliśmy MSW, jak to możliwe, że w ewidencji wymiana dowodu rejestracyjnego z powodu zmiany nazwiska traktowana jest tak samo, jak sprzedaż samochodu. I czy tak samo ewidencjonowana jest wymiana dowodu rejestracyjnego np. z powodu zmiany adresu zameldowania.
Jak jednak zapewniają przedstawiciele resortu, ani zmiana nazwiska, ani zmiana adresu nie jest oznaczana w CEPiK jako sprzedaż.
– Opisany przypadek wskazuje na nieścisłość prezentacji danych w samej usłudze dostępnej na stronie HistoriaPojazdu.gov.pl. Obecnie już pracujemy nad rozwiązaniem tego problemu i cały czas udoskonalamy usługę – tłumaczy Paweł Majcher, rzecznik MSW.
Przy okazji okazuje się, że portal, który ministerstwo uruchomiło ledwie tydzień temu, został udostępniony w wersji testowej.
Z drugiej jednak strony MSW przyznaje, że istnieją rozbieżności pomiędzy danymi zawartymi w CEPiK a rzeczywistością. Resort tłumaczy, że baza CEPiK jest zasilana przez:
● wydziały komunikacji w starostwach powiatowych, które dokonują rejestracji pojazdów,
● Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który odpowiada za przekazywanie danych przez zakłady ubezpieczeń,
● policję,
● stacje kontroli pojazdów.
– Zachęcamy do sprawdzania swoich pojazdów w Historii pojazdu i wyjaśniania niezgodności w podanych podmiotach. Dzięki temu obywatele mogą przyczynić się do szybkiego i znaczącego wzrostu jakości danych w bazie – podkreśla Paweł Majcher.
Jednocześnie resort prowadzi modernizację CEPiK. CEPiK 2.0 ma ruszyć w styczniu 2016 r.