Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 13 lipca 2012 roku orzekł, że opłaty za przejazd podczas remontu autostrad, powinny być niższe.

Wyrok sądu dotyczy decyzji UOKiK z kwietnia 2008 roku. Urząd uznał wówczas, że spółka Stalexport Autostrada Małopolska nie miała prawa pobierać pełnej opłaty za przejazd autostradą, która nie spełniała w całości standardu tego typu drogi.

Zobacz: Prawo jazdy 2013 - każdy musi wymienić dokument

Trwające od stycznia do września 2007 roku prace remontowe na odcinku jezdni spowodowały znaczne utrudnienia w ruchu. W szczytowym momencie na blisko 1/3 długości trasy pomiędzy punktami poboru opłat występował ruch dwukierunkowy na jednej jezdni, a w konsekwencji czas przejazdu znacznie się wydłużył. Na Stalexport Autostradę Małopolską została nałożona kara finansowa w wysokości 1,3 mln zł.

Przedsiębiorca skorzystał z przysługującego mu prawa i odwołał się od decyzji. W maju 2010 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a 31 maja 2011 roku Sąd Apelacyjny w całości podzielił argumentację UOKiK podkreślając, że ustalając cenę za przejazd, spółka powinna wziąć pod uwagę trwające wówczas remonty.

Zobacz: Nowy taryfikator punktów karnych

Ostatecznie Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną spółki Stalexport Autostrada Małopolska, utrzymując w mocy dotychczasowe rozstrzygnięcia, a także wysokość nałożonej sankcji pieniężnej. W uzasadnieniu ustnym sąd stwierdził, że argumenty podnoszone przez spółkę nie są zasadne. Stalexport miał możliwość obniżania stawek i korzystał z niej w innych przypadkach niż remonty.

PS/źródło:UOKiK

Zobacz także:

UOKiK: Bezprawne opłaty na autostradzie A-4

Autostrada A4 bezpłatna między węzłami Kleszczów - Sośnica