W dniu 4 kwietnia Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 25 marca 2011 r. o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ma na celu implementację dyrektywy unijnej.



Termin na implementację dyrektywy został przez Polskę już wyraźnie przekroczony.

Nowelizacja jest ujęta dosyć szeroko, stanowi jednak uzupełnienie istniejącego dotychczas stanu prawnego. Określa zasady i warunki dotyczące podejmowania i wykonywania działalności w dziedzinie radiowych i telewizyjnych usług medialnych, podział kompetencji pomiędzy organami państwa w zakresie nadzoru i regulacji tej dziedziny, prawa i obowiązki dostawców radiowych i audiowizualnych usług medialnych, a także niektóre obowiązki dostawców usług telekomunikacyjnych zapewniających przekazywanie usług medialnych. Uwzględnia również prawa odbiorców tych usług oraz warunki realizacji interesu publicznego w radiofonii i telewizji.

Przedmiot nowelizacji

Ustawa ma na celu rozszerzenie zakresu regulacji na nielinearne audiowizualne usługi medialne oraz wszystkie linearne usługi medialne, z wyłączeniem programów radiowych rozpowszechnianych wyłącznie w systemach teleinformatycznych.

Nowelizacja przewiduje obowiązek rejestracji w KRRiT programów telewizyjnych, które są rozpowszechniane wyłącznie w Internecie. Rejestr ma mieć charakter jawny.

Ustawa określa ogólne zasady dotyczące przekazów handlowych utrzymując co do zasady zakaz tzw. lokowania produktów. Ponadto ogranicza ona czas emisji ogłoszeń nadawcy do dwóch minut w ciągu godziny. Będą one mogły być emitowane tylko pomiędzy audycjami, a nie w ich trakcie.

Celem nowelizacji jest również stopniowe zapewnianie dostępności usług medialnych dla osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu wzroku oraz osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu słuchu, rozwijanie edukacji medialnej, oraz zapewnianie niezależności i pluralizmu organów regulacyjnych oraz ich zdolności do współpracy z organami z innych państw członkowskich Unii Europejskiej przy stosowaniu dyrektywy. Ustawa uściśla też procentowe gwarancje emisji utworów w języku polskim dla nadawców radiowych.

Roma Opoka

Zobacz także:

Reklama a prawo

Prezydent podpisał nowe prawo prywatne międzynarodowe