W dniu 23 maja 2011 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji, która wprowadza zmiany regulujące kwestie reklamy w tym reklamy ukrytej.

Nowelizacja wprowadza m.in. szczególną kompetencję Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w dziedzinie wspierania edukacji medialnej.

W kwestii reklamy nowela stanowi, iż jest nią przekaz handlowy pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego oraz związany z ich działalnością, który promuje sprzedaż lub odpłatne korzystanie z towarów i usług. Do reklamy zaliczono również autopromocję. Nowela stanowi ponadto, iż audiowizualne przekazy handlowe powinny być łatwo rozpoznawalne.

Ukryta reklama zastąpiona została ukrytym przekazem handlowym. Wprowadzono zapis zakazujący nadawania ukrytych przekazów handlowych, podobnie jak to ma miejsce w przypadku obowiązującego obecnie przepisu dotyczącego zakazu ukrytej reklamy.

Uregulowano również kwestie lokowania produktów. W myśl noweli będzie ono dopuszczalne wyłącznie w filmach kinematograficznych, filmach lub serialach wytworzonych na użytek audiowizualnych usług medialnych, a także w audycjach sportowych oraz audycjach rozrywkowych, lub w postaci nieodpłatnego udostępniania towaru lub usługi do wykorzystania w audycji, w szczególności w charakterze rekwizytu lub nagrody z wyłączeniem audycji dla dzieci.

Ponadto m.in. nadawcy radiowi będą mieli obowiązek przeznaczania co najmniej 33% miesięcznego czasu nadawania w programie utworów słowno-muzycznych na utwory, które są wykonywane w języku polskim.

Nowela wprowadza też m.in. rozwiązania ułatwiające osobom niepełnosprawnym wzrokowo lub słuchowo dostęp do programów, a także regulacje zakazujące nawoływania do nienawiści.

PS/źródło:senat.gov.pl

Zobacz także:

KIG najlepszym partnerem dla mediów

KRRIT: Mniejszości narodowe i etniczne będą w mediach publicznych