W dniu 7 października 2013 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym, która reguluje m.in. zasady szkolenia maszynistów.
Nowelizacja ma na celu wyeliminowanie naruszeń norm czasu pracy maszynistów i zwiększenie zainteresowania kształceniem o profilu kolejowym.
Ustawa wykonuje także prawo unijne, określając standardy funkcjonowania ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów.
Nowelizacja określa również nowe zasady przeprowadzania badań lekarskich i psychologicznych, jakim muszą poddawać się maszyniści i kandydaci na maszynistów. Doprecyzowano także obowiązki zatrudniających ich pracodawców, szczególnie te dotyczące medycyny pracy i badań profilaktycznych pracowników.
Zobacz: NIK negatywnie o bezpieczeństwie na kolei
Nowe przepisy ujednolicają także standardy bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Nowelizacja przewiduje, że warunkiem dopuszczenia przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury do wykonywania działalności w Polsce będzie stosowanie instrukcji i wytycznych wydawanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.
Prezes UTK otrzymał uprawnienia umożliwiające m.in. egzekwowanie od maszynistów oświadczeń o ich czasie pracy oraz ewentualnej pracy na rzecz więcej niż jednego przewoźnika kolejowego. Za niezłożenie oświadczenia będzie grozić kara grzywny.
PS/źródło:Sejm RP
Zobacz także:
NIK: PKP niewystarczająco przygotowane do realizacji inwestycji kolejowych