Prezes UOKiK zakończył procedurę wyjaśniającą w sprawie skutków łączenia banków BPH SA i Pekao SA. Urząd nie ma podstaw do wszczęcia postępowania o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Klienci mogą dochodzić roszczeń indywidualnie.

W kwietniu 2008 r. Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące skutków podziału Banku BPH SA i przejęcia niektórych praw i obowiązków przez Bank Polska Kasa Opieki SA Celem analizy było ustalenie, czy podczas transakcji nie doszło do uchybień uzasadniających wszczęcie postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Kontrola banku


Skargi, które w trakcie przeprowadzania fuzji wpłynęły do Urzędu wskazywały, że mogło dojść do wprowadzenia w błąd dotychczasowych klientów BPH co do konsekwencji połączenia z bankiem Pekao. W związku tym, w toku postępowania, banki zostały wezwane do udzielenia szczegółowych informacji niezbędnych do ustalenia charakteru problemów, które wystąpiły w związku z fuzją.
Przedsiębiorcy zostali zobowiązani do wskazania, w jaki sposób na poszczególnych etapach przedsięwzięcia komunikowali się z przejmowanymi klientami oraz czy pojawiające się problemy były na bieżąco rozwiązywane. Analiza zgromadzonych informacji pozwoliła Urzędowi m.in. na sprawdzenie, w jaki sposób przenoszono obsługę poszczególnych rachunków, czy konsumentom zagwarantowano dostęp do zgromadzonych środków oraz korzystanie z nich na dotychczasowych warunkach oraz jakie działania Pekao podjął w związku z wymianą kart płatniczych oraz zmianą numerów kont.

Uchybienia

Na podstawie zgromadzonych dowodów Prezes Urzędu uznał, że w trakcie łączenia obu instytucji finansowych nie doszło do nieprawidłowości uzasadniających wszczęcie postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów Mimo to, Urząd zwrócił uwagę na uchybienia Pekao wobec indywidualnych klientów – w szczególności w odniesieniu do funkcjonowania kart płatniczych i kredytowych. Zgodnie z prawem naruszenia indywidualnych interesów konsumentów nie podlegają kompetencji UOKiK, mogą natomiast być podstawą do dochodzenia roszczeń przez poszczególne osoby. Każdy klient, którego interesy zostały naruszone podczas fuzji może złożyć reklamację bezpośrednio w banku.

UOKIK/AS

Zobacz także:

Briefing zorganizowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

UOKIK:Banki krwi pępowinowej pod kontrolą