UOKiK skontrolował wzorce umów stosowane przez akwizytorów. Prezes Urzędu wszczęła 24 postępowania i skierowała do sądu 10 pozwów o uznanie stosowanych postanowień za niedozwolone.

Wydane decyzje są efektem kontroli Prezes UOKiK, która odbyła się w pierwszej połowie 2012 roku.

Sprawdzano wówczas wzorce umów, sposoby prowadzenia prezentacji oraz informacje na stronach internetowych i te przekazywane konsumentom przez akwizytorów.

W efekcie przeprowadzonych działań Prezes UOKiK wydała 13 decyzji, z czego 10 przedsiębiorców zobowiązało się do zmiany praktyk, a na jednego nałożono karę finansową w wysokości 8 052 zł.

Zobacz: UOKiK modyfikuje sankcje za naruszenie praw konsumentów

Prezes UOKiK najczęściej kwestionowała praktyki, które w rzeczywistości utrudniały konsumentom odstąpienie od umowy. Przedsiębiorcy nie wręczali konsumentom obowiązkowego formularza odstąpienia od umowy, albo informowali o tej możliwości bardzo małą, trudną do odczytania czcionką.

Z niektórych przeanalizowanych przez Urząd wzorców umów wynikało także, że konsument, który chciałby skorzystać z prawa do zwrotu towaru musiałby zrobić to osobiście w siedzibie przedsiębiorcy. Tymczasem zgodnie z prawem, tak samo skuteczne jest odesłanie towaru wraz z pisemną informacją o swojej decyzji- przypomina UOKiK.

Przedsiębiorcy nie stosowali również wymaganych przez ustawę o sprzedaży konsumenckiej pouczeń, że gwarancja nie ogranicza praw konsumenta do dochodzenia roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową.

PS/źródło:UOKiK

Zobacz także:

UOKiK nałożył w 2012 r. ponad 165 mln zł kar