UOKiK zakwestionował postanowienie stosowane przez BMM INVEST w Olsztynie stanowiące, iż nieodebranie sprzętu telekomunikacyjnego w ciągu trzech miesięcy skutkuje uznaniem go za porzucony.

BMM INVEST to autoryzowany punkt serwisowy Nokii, który zajmuje się m.in. konserwacją i naprawą sprzętu telekomunikacyjnego. Urząd ustalił, że w karcie zgłoszenia do naprawy znajdowały się niedozwolone klauzule, które naruszały zbiorowe interesy konsumentów.

Zobacz także: UOKiK nałożył kary na sklepy internetowe

Prezes UOKiK zakwestionowała postanowienie, zgodnie z którym serwis w żadnych okolicznościach nie ponosił odpowiedzialności za utratę danych z pamięci telefonu. Tymczasem, zgodnie z prawem przedsiębiorca odpowiada za informacje, które zaginęły z jego winy np. podczas naprawy na skutek niedochowania należytej staranności.

Wątpliwości Urzędu wzbudziła również klauzula uwalniająca przedsiębiorcę od obowiązku zwrotu klientowi telefonu po naprawie. Zgodnie z prawem, gdy konsument nie odbiera naprawionego sprzętu, usługodawca musi go przechowywać i może co najwyżej naliczyć z tego tytułu dodatkowe wynagrodzenie. Zdaniem Urzędu, przedsiębiorca nie ma prawnej możliwości stwierdzenia po 3 miesiącach od przyjęcia do naprawy, że nieodebranie w terminie telefonu jest porzuceniem.

Zobacz: UOKiK: Reklama nie może wprowadzać konsumentów w błąd

BMM INVEST zobowiązał się do zmiany kwestionowanych praktyk. Prezes Urzędu odstąpiła od nałożenia kary finansowej, ale na przedsiębiorcę został nałożony obowiązek złożenia w terminie dwóch miesięcy od uprawomocnienia się decyzji sprawozdania z realizacji zobowiązania.

Decyzja jest ostateczna, przedsiębiorca nie skorzystał z możliwości odwołania się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

PS/źródło:UOKiK

Zobacz także:

Zgoda UOKiK na przejęcie LOT Aircraft Maintenance Services

UOKiK wykrył niedozwolone porozumienie na rynku sprzedaży odzieży turystycznej