Inspekcja Handlowa skontrolowała produkty żywnościowe oferowane przez sieci handlowe pod własną marką. Wyniki kontroli wskazują, że jakość tych produktów poprawia się.

Produkty oferowane pod własną marką sieci handlowych są to towary produkowane na zamówienie konkretnej sieci. W przeciwieństwie do produktów konkretnych producentów, marki własne odnotowały 18 proc. wzrost sprzedaży. Dlatego Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK regularnie kontroluje jakość oraz oznakowanie tych towarów – w 2011 roku przeprowadzona została już piąta kontrola.

Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK sprawdziła łącznie 588 placówek wybranych sieci handlowych na terenie Polski w ciągu całego 2011 roku. Kontrolą objęto siedem grup produktów: mleczne, mięsne, rybne, przetwory owocowe i warzywne, miody, soki, wody, napoje bezalkoholowe oraz oliwy z oliwek.

Wyniki pokazują, że zastrzeżeń nie wzbudziło 92 proc. sprawdzonych produktów oferowanych pod marką własną.

Zobacz: Niedozwolone praktyki taksówkarzy

Jakość

Ze względu na jakość produktów pod marką własną zakwestionowano ogółem tylko 10,2 proc. partii. Najwięcej zastrzeżeń wniesiono do sprawdzonych partii ryb, przetworów mięsnych owocowych i warzywnych i mlecznych. Nieprawidłowości polegały na obecności substancji dodatkowych niedeklarowanych na etykiecie.

Najlepiej wypadły kontrole oliwy z oliwek z pierwszego tłoczeni, bowiem nie zakwestionowano jakości ani jednej partii. Dobrze wypadły także kontrole miodu, wód, soków, napojów.

Zobacz: Zgoda UOKiK na koncentrację dla giełd energii

Oznakowanie

Z kolei 3,3 proc. zbadanych pod kątem oznakowania partii wzbudziło wątpliwości inspektorów. Najczęściej kwestionowano nieprawidłowe oznakowanie oliwy, miodu i przetworów mięsnych. Ponadto producenci nieprawidłowo informowali o dacie minimalnej trwałości produktu, podana przez nich nazwa nie była adekwatna do składu na etykiecie, towary były oznakowane dwiema różnymi nazwami, a produkty sprzedawane luzem w ogóle nie miały oznaczeń handlowych.

Najmniej zastrzeżeń wniesiono do oznakowania przetworów mlecznych.

Do rzadko stwierdzanych nieprawidłowości należało oferowanie żywności przeterminowanej, taka nieprawidłowość odnotowano w 9 placówkach, stanowiących 1,5 proc. ogólnej liczby. Z kolei nie stwierdzono przypadków niewłaściwego przechowywania produktów pod własną marką.

Zobacz: Zmowa cenowa na rynku produktów mięsnych wykryta

Konsekwencje kontroli

W zależności od stwierdzonych nieprawidłowości przedsiębiorców wezwano do dobrowolnego usunięcia, ponadto na 15 inspektorzy Inspekcji Handlowej nałożyli mandaty karne i wydali 38 decyzji wobec tych przedsiębiorców, którzy wprowadzili do obrotu artykuły spożywcze nieodpowiadające jakości handlowej bądź zafałszowane. Ponadto skierowano 103 zawiadomienia do Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, a 15 do Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

PS/źródło:UOKiK

Zobacz także:

Niedozwolone praktyki na rynku wodociągowo-kanalizacyjnym

Działania UOKiK na rynku deweloperskim