Trybunał Konstytucyjny orzekł, że brak określenia przesłanek zwolnienia od obowiązku przestrzegania tajemnicy statystycznej w postępowaniu karnym jest niezgodny z konstytucją.

Wnioskodawca kwestionował zgodność z konstytucją regulacji przewidującej możliwość udostępniania na cele postępowania karnego informacji przekazanych na cele statystyczne przez osoby fizyczne oraz podmioty gospodarki narodowej.

Zdaniem Trybunału Konstytucyjnego, okoliczność, że jednostka, której dotyczą informacje objęte tajemnicą statystyczną, nie uczestniczy w procedurze określonej w art. 180 § 1 k.p.k. nie oznacza, iż przepis ten nie może podlegać kontroli z punktu widzenia ochrony prywatności jednostki. Zwolnienie z tajemnicy statystycznej oznacza bowiem udostępnienie organowi prowadzącemu postępowanie karne informacji dotyczących jednostek i stanowi ingerencję w sferę ich prywatności.

Zobacz: TK: Surowość kary orzekanej wobec prawników w postępowaniu lustracyjnym niekonstytucyjna

Art. 180 § 1 k.p.k. nie określa warunków dopuszczalności zwolnienia przez sąd lub prokuratora od obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej osoby obowiązanej do jej przestrzegania. Z przeprowadzonej analizy wynika, że ani wynik wykładni językowej i systemowej art. 180 § 1 k.p.k., ani dotychczasowa praktyka stosowania tego przepisu nie zapewniają, iż zwolnienie od obowiązku zachowania tajemnicy statystycznej będzie następować tylko wtedy, gdy jest to konieczne dla postępowania karnego, tj. nie istnieje możliwość pozyskania informacji z innych źródeł.

Ponadto brak procedury kontrolnej wobec postanowień o zwolnieniu od obowiązku zachowania tajemnicy statystycznej uniemożliwia weryfikację trafności decyzji o zwolnieniu z tajemnicy statystycznej co do określonych informacji. Z tych przyczyn Trybunał Konstytucyjny uznał, że art. 180 § 1 k.p.k. nie spełnia przesłanki konieczności ograniczeń prawa do prywatności i autonomii informacyjnej w odniesieniu do informacji objętych tajemnicą statystyczną.

Zobacz: TK: Wysokość opłat za przechowywanie zajętego przez urząd celny towaru niekonstytucyjna

Utrata mocy obowiązującej zaskarżonego przepisu we wskazanym zakresie została odroczona o 12 miesięcy w celu pozostawienia parlamentowi czasu do dokonania stosownych zmian ustawowych.

PS/źródło:TK

Zobacz także:

TK w sprawie zasad przyznawania opłaty egzekucyjnej odwołanemu komornikowi

TK: Odpowiedzialność karna za brak rejestracji czasopisma niekonstytutycyjna