Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec komisyjnego projektu ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej przedłożone przez ministra spraw zagranicznych.

Rząd popiera część rozwiązań zaproponowanych przez komisję, ale podkreśla, że konieczne jest wprowadzenie do projektu pewnych zmian, aby jego ocena była jednoznaczna pozytywna. Ustawa ta miałaby zastąpić ustawę z 11 marca 2004 r.

Rząd popiera wprowadzenie rozwiązań zgodnych z ideą Traktatu z Lizbony. Chodzi zwłaszcza o ograniczenie „ogólnego mechanizmu współpracy” do projektów aktów ustawodawczych UE oraz uznanie wyłącznie pomocniczej roli rządu w dokonywanej przez parlament procedurze oceny zgodności tych aktów z zasadą pomocniczości.

W opinii Rady Ministrów, uzasadnione jest też wprowadzenie przepisów regulujących współpracę rządu z parlamentem w okresie sprawowania przez Polskę prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Słuszne jest także zniesienie obowiązku prezentowania przez konstytucyjnych ministrów wyjaśnień w przypadku braku możliwości zasięgnięcia opinii parlamentu przed rozpatrzeniem projektu aktu ustawodawczego UE w Radzie UE. Zgodnie z nowymi przepisami, wyjaśnienia te będą mogli przedstawiać wiceministrowie.

Rada Ministrów uważa natomiast, że zmienione muszą być zasady współpracy rządu z parlamentem, w przypadku wnoszenia przez Sejm i Senat skarg do Trybunału Sprawiedliwości UE. Rząd podkreśla, że Traktat z Lizbony upoważnił parlamenty narodowe do wnoszenia skarg do Trybunału Sprawiedliwości UE. Tym samym przepisy, które nakładałyby na rząd obowiązki prowadzenia takich spraw przed Trybunałem, są niezgodne z zasadami „Protokołu w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej”, dołączonego do Traktatu Lizbońskiego. Zasadne byłoby raczej wprowadzenie rozwiązań umożliwiających konsultacje Sejmu i Senatu z rządem w sprawach wnoszenia przez obie izby skarg do Trybunału.

Rada Ministrów odnosząc się do „ogólnego mechanizmu współpracy” uważa, że należy dążyć do wydłużenia z 14 do 21 dni (w ramach 56 dni przeznaczonych na przeprowadzenie procedur przez Sejm i Senat) okresu przewidzianego dla rządu na przygotowanie i przekazanie do Sejmu i Senatu projektu stanowiska wobec projektu aktu ustawodawczego UE. Rada Ministrów zwraca uwagę, że na mocy Traktatu z Lizbony czas konieczny na dokonanie przez parlamenty narodowe oceny zgodności projektu unijnego aktu ustawodawczego z zasadą pomocniczości wydłużono do 8 tygodni. W efekcie o 2 tygodnie wydłużył się też termin dla Sejmu i Senatu. Natomiast czas na przekazanie przez rząd projektu stanowiska nie zmienił się i nadal wynosi 2 tygodnie, co właściwie oznacza jego skrócenie z 1/3 do 1/4 ogólnego czasu.

KPRM/AS