Prezydent nie podpisał ustawy oświatowej. Swoją decyzje tłumaczył tym ,iż kryzys gospodarczy nie jest najlepszym okresem do przeprowadzania reformy oświaty.

Prezydent podkreślił, że ustawa o oświacie może stworzyć problem braku miejsc w przedszkolach dla dzieci trzy i czteroletnich.

Swoją decyzję Prezydent uzasadnił:

-niezapewnieniem odpowiednich warunków dla objęcia obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego wszystkich dzieci w wieku 5 lat oraz obowiązkiem szkolnym dzieci sześcioletnich,

-nadmierną decentralizacją oświatowych zadań państwa oraz nieuzasadnionym zwiększeniem swobody organów prowadzących szkoły i placówki oświatowe poprzez ograniczenie uprawnień organu nadzoru pedagogicznego,

-nieuzasadnioną rezygnacją z zasady ustalania przez państwo programów nauczania.

Prezydent uznał również, że sama ustawa powinna być lepiej przygotowana.

Zapisane w znowelizowanej ustawie przepisy zapewniają lepszy dostęp do edukacji dzieci najmłodszych – poprzez obniżenie wieku rozpoczynania obowiązku szkolnego do lat sześciu oraz upowszechnianie edukacji przedszkolnej. Umożliwiają również wykorzystanie potencjału systemu oświaty dla wyrównywania szans edukacyjnych dzieci z regionów, w których edukacja przedszkolna nie jest powszechna.
Ustawa umożliwia także przekazywanie szkół przez jednostki samorządu terytorialnego innym podmiotom, zainteresowanym istnieniem szkoły w danej lokalizacji (na przykład lokalnemu stowarzyszeniu, które nie zgadza się na likwidację placówki), pod warunkiem uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty oraz w sytuacji, gdy szkoła liczy mniej niż 70 uczniów.
Kolejnym celem ustawy jest doprecyzowanie podziału obowiązków pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego i kuratorów. Wprowadzone zmiany dotyczą między innymi rezygnacji z opiniowania arkuszy organizacyjnych szkoły przez kuratora oświaty. Przepisy uwzględniają natomiast potrzebę zasięgnięcia opinii kuratora oświaty np. w przypadku likwidacji szkoły.
Znowelizowana ustawa wprowadza możliwość tworzenia w szkołach publicznych i niepublicznych oddziałów międzynarodowych, w których nauczanie będzie zgodne z programem nauczania, ustalonym przez zagraniczną instytucję edukacyjną. Przedstawia także rozwiązania ułatwiające integrację dzieci imigrantów w środowisku szkolnym i w społeczeństwie.

Ustawa porządkuje także kilka innych obszarów, m.in.:
− wprowadza ułatwienia związane z organizowaniem nauczania domowego,
− reguluje podejmowanie działań zabezpieczających przed dostępem do treści niepożądanych z Internetu,
− wprowadza przejrzystość systemu dotowania przez jednostki samorządu terytorialnego szkół publicznych i niepublicznych, prowadzonych przez inne organy,
− określa definicję niepełnosprawności sprzężonych,
− ułatwia zatrudnianie specjalistów do kształcenia zawodowego




Przed ogłoszeniem swojej decyzji o zawetowaniu ustawy Prezydent rozmawiał z Minister Edukacji Narodowej Katarzyną Hall, która została zaproszona do Pałacu Prezydenckiego. Podczas godzinnej rozmowy Prezydent pytał o szczegółowe rozwiązania, które wiązałyby się z wejściem w życie ustawy.

PRP/AS

Zobacz także:

Sejm przyjął weto Prezydenta do ustawy o emeryturach

Prezydent o uelastycznieniu czasu pracy na czas kryzysu