Od 1 stycznia 2013 roku każda osoba, która potrzebuje potwierdzenia danych o osobach zameldowanych wraz z nią pod tym samym adresem, uzyska taki dokument po wniesieniu jednorazowej opłaty w wysokości 31 zł. Wcześniej, aby uzyskać takie poświadczenie należało wnieść opłatę za każdą osobę zameldowaną w mieszkaniu.
Opłata w wysokości 31 zł jest pobierana za konkretny adres, a nie za osoby, które są pod nim zameldowane.
Wprowadzone zmiany uwzględniają postulaty m.in. studentów ubiegających się o stypendia socjalne albo miejsca w akademikach - tłumaczy resort spraw wewnętrznych.
Zobacz: Becikowe już nie dla każdego
Tak jak do tej pory, osoby, które starają się o udostępnienie danych z ewidencji ludności oraz ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych muszą złożyć wniosek. Do wniosku należy także dołączyć potwierdzenie uiszczenia opłaty. Wniosek można złożyć w formie pisemnej lub elektronicznej, a odpowiedź otrzymamy w taki sam sposób. Dane ze zbiorów meldunkowych oraz ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych udostępnia organ gminy, natomiast dane z tych zbiorów, w odniesieniu do województwa, udostępnia wojewoda. Dane ze zbioru PESEL oraz z ogólnokrajowej ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych, udostępnia minister spraw wewnętrznych.
Ustawa z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw.
PS/źródło:MSW
Zobacz także: