Prezes UOKiK zakwestionowała postanowienia stosowane przez poznańską spółkę Eco-Vital, które utrudniały konsumentom egzekwowanie ich praw.

Poznańska spółka Eco-Vital sprzedaje m.in. naczynia, kołdry, przyrządy do masażu poza lokalem przedsiębiorstwa czyli na specjalnych pokazach.

Do UOKiK zaczęły trafiać liczne skargi od klientów spółki oraz rzeczników konsumentów dotyczące utrudniania prawa odstąpienia od umowy przez Eco-Vital.

Postępowanie przeciwko przedsiębiorcy zostało wszczęte w maju 2013 roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziło osiem praktyk, które naruszały prawa konsumentów.

Zobacz: UOKiK: Reklama Euro Netu wprowadzała konsumentów w błąd

Przedsiębiorca zastrzegał karę w wysokości 500 zł za rezygnację z zakupów oraz wymagał ich osobistego zwrotu do siedziby firmy. Urząd przypomina, że zgodnie z przepisami, za odstąpienie od umowy nie można pobierać żadnych opłat. Konsument ponosi jedynie koszt dostarczenia towaru przedsiębiorcy i może to zrobić w dowolnej formie.

Ponadto postępowanie UOKiK wykazało, że przedsiębiorca nie wywiązywał się z obowiązków informacyjnych. Wbrew prawu nie informował klientów o terminie, w którym mogą odstąpić od umowy zawartej na pokazie oraz nie wręczał wzoru oświadczenia ułatwiającego rezygnację z zakupów.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Eco-Vital została nałożona kara blisko 200 tys. zł. Przedsiębiorca zaprzestał stosowania kwestionowanych działań. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ spółka odwołała się do sądu.

PS/źródło: UOKiK

Zobacz także:

UOKiK: Reklama Euro Netu wprowadzała konsumentów w błąd