Piotr Kasprzyk, radca prawny, stażysta Wydziału Bezpieczeństwa Lotniczego Komisji Europejskiej

Od roku 2002 następuje proces przekazywania kompetencji w dziedzinie stanowienia przepisów normujących bezpieczeństwo lotnicze Wspólnotom Europejskim. Podstawowe znaczenie dla europejskiego systemu prawnego dotyczącego bezpieczeństwa lotniczego ma Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 r. z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), uzupełniane przez rozporządzenia wykonawcze Komisji Europejskiej. Od kilku lat obowiązują przepisy wykonawcze dotyczące projektowania, produkcji i certyfikacji produktów lotniczych (PART-21) oraz obsługi technicznej statków powietrznych (PART M, 145, 66, 147). Wdrożenie tych przepisów w działalności polskich organizacji lotniczych pokazało, że istnieje wiele pytań oraz problemów związanych z ich stosowaniem. Tymczasem już w roku 2008 rozpoczęły się prace nad rozporządzeniami wykonawczymi dotyczącymi licencjonowania personelu lotniczego (FCL) i eksploatacji operacyjnej statków powietrznych (OPS). Trwają także zaawansowane prace nad upoważnieniem Komisji Europejskiej do wydawania przepisów regulujących działalność lotnisk oraz służb ruchu lotniczego. Zakłada się, że do roku 2012 przepisy unijne w sposób szczegółowy będą regulować wszelkie aspekty działalności lotniczej związane z bezpieczeństwem lotniczym. Znajomość systemu prawa europejskiego i jego podstawowych założeń jest więc podstawowym warunkiem prowadzenia i kontynuowania działalności lotniczej w nadchodzących latach.

Dotychczas oferowane szkolenia z zakresu przepisów europejskich ograniczały się do szczegółowych zagadnień związanych z poszczególnymi regulacjami wykonawczymi (np. PART-M). Brakowało jednak szkolenia o charakterze ogólnym, pozwalającym na zrozumienie regulacji wspólnotowych w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego jako całościowego systemu, opierającego się na działalności Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) oraz władz krajowych. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom środowiska lotniczego firma szkoleniowa IKKU we współpracy z prof. Markiem Żyliczem oraz z moją osobą, zorganizowała już dwie edycje seminarium zatytułowanego Regulacje europejskie w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego – system EASA. Seminaria cieszyły się dość dużym zainteresowaniem firm lotniczych z całego kraju i zostały wysoko ocenione przez ich uczestników. Dlatego też planowana jest kolejna edycja seminarium, kierowana w szczególności do prawników obsługujących przedsiębiorstwa lotnicze.

Seminarium obejmuje takie zagadnienia jak ukazanie regulacji EASA na tle systemu ICAO, ewolucja przepisów europejskich od JAR do EASA, stopniowe rozszerzanie kompetencji EASA, reguły obowiązujące w okresach przejściowych, struktura prawna przepisów europejskich (rozporządzenia bazowego oraz rozporządzeń wykonawczych), czy proces tworzenia przepisów EASA czy możliwości stosowania odstępstw krajowych od wymogów europejskich.

Uczestnictwo w seminarium pozwala więc zrozumieć podstawowe zasady rządzące systemem prawa europejskiego w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego, umożliwiając samodzielne zapoznawanie się i stosowanie przepisów szczegółowych poprzez wyszukiwanie i interpretację obowiązujących i tworzonych regulacji.