Arkadiusz Pędzich, partner w kancelarii Allen & Overy

Jak pokazał zeszły rok, przed prawnikiem, zajmującym się obrotem gospodarczym, stoi w dzisiejszych czasach wiele wyzwań – w tym konieczność ciągłego pogłębiania wiedzy, spowodowana mnogością aktów prawnych, jakie weszły w życie w ostatnich latach, zwłaszcza wraz z przystąpieniem naszego kraju do Unii Europejskiej.
Zwiększa się stopień "umiędzynarodowienia" stosunków gospodarczych - poza znajomością prawa lokalnego prawnik powinien orientować się w różnicach pomiędzy systemami prawnymi. Skomplikowanie transakcji oznacza, że prawnik musi rozumieć sens pojęć ekonomicznych, specyfikę danych sektorów gospodarki i umieć zarządzać pracą dużych zespołów ludzkich – a większe ich tempo – wymaga wykorzystywania najnowszych zdobyczy techniki w dziedzinie komunikacji, przetwarzania informacji, czy szybkiego tworzenia wysokiej jakości dokumentacji.
Zadaniem prawnika jest nie tylko identyfikowanie problemów ale i przedstawienie ich rozwiązań co wymaga kreatywności. Aby być skutecznym prawnik powinien ponadto opanować umiejętności interpersonalne, jak panowanie nad emocjami, rozwiązywanie konfliktów, umiejętności negocjacyjne czy prezentacyjne. Musi wykazywać się również empatią, zrozumieniem interesów stron, być wyczulonym na różnice kulturowe, umieć odczytywać nie tylko sens słów ale i komunikaty niewerbalne.
Od prawnika oczekuje się również - i słusznie - wrażliwości społecznej - pomocy, w ramach działalności pro bono, osobom będącym w potrzebie, jak również działań na rzecz ograniczania szkodliwego wpływu działalności na środowisko naturalne. Jedno pozostaje jednak, w tym świecie zmian, niezmienne – oparta na zaufaniu szczególna relacja klient-prawnik– i to właśnie umiejętność jej budowania ostatecznie decyduje
o sukcesie.