Koncerny tytoniowe omijają zakaz reklamy i promocji swoich wyrobów. Paulina Miśkiewicz, dyrektor biura WHO w Polsce, wyjaśnia, że przemysł ten wykorzystuje różne sposoby, aby zachęcić do zakupu papierosów.

Chodzi o między innymi umieszczanie nad półkami w sklepach ogromnych banerów reklamowych, darmowe próbki, lokowanie produktu w filmach, teledyskach. Paulina Miśkiewicz podkreśliła, że reklamy kreują mylny wizerunek, że palenie papierosów jest miłe, przyjemne i nie jest szkodliwe.

Wiceminister zdrowia Igor Radziewicz-Winnicki powiedział, że mamy w Polsce przepisy zakazujące reklamy papierosów, jednak to, czy są one przestrzegane zależy od organów ścigania oraz od nas samych.

Hasłem przewodnim przypadającego w piątek Światowego Dnia bez Tytoniu jest jest: "Zakaz reklamy i promocji tytoniu oraz sponsoringu przez firmy tytoniowe". Zgodnie z prawem producenci papierosów nie mogą sponsorować działalności sportowej, kulturalnej, oświatowej, zdrowotnej i polityczno-społecznej.