Jakie przepisy ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych zostały zakwestionowane przez Trybunał Konstytucyjny?

Do najważniejszych przepisów, które zakwestionował Trybunał Konstytucyjny należą:

- art. 10, bo zmusza państwo i samorządy do przekazywania należących do nich gruntów nieodpłatnie w użytkowanie, także wieczyste, Polskiemu Związkowi Działkowców, jeśli tylko grunty te są przeznaczone w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego pod rodzinne ogrody działkowe; przepis ten straci moc już z dniem ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw, w przeciwieństwie do pozostałych przepisów zakwestionowanych przez TK, które przestaną obowiązywać po upływie 18 miesięcy od ogłoszenia wyroku

- art. 6, który jest fundamentem funkcjonowania rodzinnych ogrodów działkowych, bo mówi, jaki obszar gruntu jest takim ogrodem,

- art. 9, bo wymienia tylko jedną organizację zrzeszającą działkowców - Polski Związek Działkowców (PZD),

- art. 13 ust. 1, z którego wynika, że o podziale gruntów na tereny ogólne i działki oraz zagospodarowanie rodzinnego ogrodu działkowego decyduje tylko jedna organizacja zrzeszająca działkowców - PZD,

- art. 14, bo dzięki niemu PZD może przyznawać swoim członkom-działkowcom prawo bezpłatnego i bezterminowego używania działki i pobierania z niej pożytków, podobnie jak i może oddać działkę w bezpłatne użytkowanie instytucjom prowadzącym działalność społeczną, oświatową, kulturalną, wychowawczą, rehabilitacyjną, dobroczynną lub opieki społecznej,

- art. 15 ust. 1, przyznający na wyłączną własność PZD urządzenia, budynki i budowle rodzinnego ogrodu działkowego przeznaczone do wspólnego korzystania przez użytkujących działki,

- art. 16, bo zwalnia PZD od opłat i podatków z tytułu prowadzenia działalności statutowej,

- art. 24, bo wynika z niego, że osoby, które zgłaszają się, jako właściciele terenów zajętych pod ogrody działkowe, mogą dostać tylko odszkodowanie lub teren zamienny, a skutki tych roszczeń obciążają właściciela terenu, na którym jest działka, czyli Skarb Państwa i samorządy,

- art. 25 ust. 1, 2 i 4, bo gwarantuje PZD pełną niezależność w swoich działaniach, i na jego podstawie PZD podlega tylko ustawom, a swojej samodzielności może bronić w sądzie,

- art. 26, który zmusza samorządy i urzędy administracji rządowej do wspierania PZD w realizacji jego zadań,

- art. 31, bo wynika z niego, że o przydziale działek w rodzinnych ogrodach działkowych decyduje wyłącznie PZD,

- art. 35 ustawy, bo w świetle tego przepisu PZD może prowadzić działalność gospodarczą w celu realizacji swoich zadań statutowych i dochód ten nie może być przeznaczony do podziału między członków Związku.