Organ administracji architektoniczno-budowlanej wydając decyzję o pozwoleniu na budowę powinien stosować się o do ustawowych terminów.
Terminy załatwiania spraw przez organy administracji publicznej są określone w ustawie – Kodeks postępowania administracyjnego (k.p.a.) – Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm. Postępowanie w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę jest postępowaniem administracyjnym.
Oznacza to, że prowadzący takie postępowania organ administracji architektoniczno-budowlanej zobowiązany jest stosować się do terminów określonych w k.p.a.
Zgodnie z art. 35 kodeksu w postępowaniu administracyjnym istnieją trzy terminy załatwiania spraw: termin niezwłocznego załatwienia sprawy, termin 1 miesiąca, gdy sprawa wymaga postępowania wyjaśniającego, oraz termin 2 miesięcy dla sprawy szczególnie skomplikowanej.
Natomiast termin 65 dni, o którym mowa w art. 35 ust. 6 ustawy – Prawo budowlane (Dz.U. z 1994 r. nr 89, poz. 414 ze zm.), to okres, po upływie którego organ wyższego stopnia wymierza organowi właściwemu do wydania decyzji w sprawie pozwolenia na budowę karę w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki.
Nie należy więc mylić tego terminu z terminem wydania decyzji o pozwoleniu na budowę.
Przepis ustawy – Prawo budowlane określa jedynie, od którego dnia jest naliczana zwłoka i nakładana na organ kara, natomiast nie ustanawia innego terminu na załatwienie sprawy niż termin określony w k.p.a. Oznacza to, że organy administracji architektoniczno-budowlanej przy wydawaniu decyzji o pozwoleniu na budowę są związane terminami wymienionymi w art. 35 k.p.a.
Na niezałatwienie sprawy w terminie wnioskodawcy przysługuje zażalenie do organu wyższego stopnia, a gdy nie ma takiego organu – wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a także wniesienie skargi na bezczynność organu do sądu administracyjnego. Wniesienie takiej skargi nie jest ograniczone żadnym terminem.
Można ją złożyć – po wyczerpaniu innych środków zaskarżenia – w każdym czasie, aż do załatwienia sprawy przez organ.
Obliczając terminy w postępowaniu administracyjnym, zarówno te wynikające z k.p.a., jak i z ustawy – Prawo budowlane, należy pamiętać, że nie wlicza się do nich terminów przewidzianych w przepisach prawa na dokonanie określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
Przy obliczaniu pod uwagę bierze się następujące po sobie kolejno dni (a więc również soboty i niedziele), z tym że za pierwszy uznaje się dzień następny po dniu, w którym nastąpiło zdarzenie stanowiące początek terminu.
Trzeba też pamiętać, że jeśli koniec terminu przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień uważa się najbliższy następny dzień powszedni.
Pozostało
87%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama