UOKiK wydał kolejną decyzję w sprawie praktyk stosowanych przez spółkę Eller Service, właściciela portalu pobieraczek.pl. Jest to odpowiedź na liczne skargi konsumentów, którzy są oburzeni praktykami stosowanymi przez spółkę.

Marzec 2010 r.

Liczne skargi konsumentów dotyczące portalu pobieraczek.pl doprowadziły do tego, że zapadła kolejna decyzja na niekorzyść spółki Eller Service. Przypomnijmy, że już w marcu 2010 r. zapadł wyrok przeciwko właścicielom pobieraczka.pl. Wówczas chodziło o kwestię korzystania z usług serwisu, co miało być bezpłatne przez okres 10 dni.

Praktyka dowiodła, że jest inaczej: już sam moment rejestracji na portalu był pierwszym dniem obowiązywania odpłatnej umowy, która zawierana była nawet na rok.

Zdaniem UOKiK taka praktyka była nieuczciwa i wprowadzała konsumentów w błąd. W efekcie prezes UOKiK uznała, że właściciele portalu – spółka Eller Service – naruszyli zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na nich karę w wysokości 239 140 zł.

27 lutego 2012 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził, że właściciele pobieraczka.pl umyślnie wprowadzali konsumentów w błąd. Przyznał również, że wysokość kary finansowej nałożonej na spółkę była prawidłowa.

Konsumenci ze skargami

UOKiK ponownie podjął sprawę pobieraczka.pl. Tak jak w poprzednim wypadku – tak i tutaj podstawę podjęcia działań stanowiły skargi konsumentów.

W efekcie prezes UOKiK, Małgorzata Krasnodębska -Tomkiel zakwestionowała praktyki stosowane przez właścicieli serwisu: zastraszanie, bezprawne groźby i wprowadzanie w błąd.

Jak się okazało, spółka masowo wysyłała do użytkowników wiadomości, w których zastraszała i wprowadzała konsumentów w błąd, by zdecydowali się uregulować należność za usługę. Z informacji zawartych na stronie UOKiK wynika, że wątpliwości prezes wzbudziło także niepotwierdzanie przez Eller Service na piśmie wymaganych przez prawo informacji – np. danych przedsiębiorcy, ceny usługi, prawa odstąpienia od umowy czy też czasie jej obowiązywania.

Po przeanalizowaniu wszystkich dowodów prezes Małgorzata Krasnodębska -Tomkiel uznała, że spółka Eller Service naruszyła zbiorowe interesy konsumentów – właścicielowi pobieraczka.pl nakazano zaprzestanie stosowania kwestionowanej praktyki i nałożono karę ponad 215 tys. zł.

Jak podaje UOKiK, decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca ma możliwość odwołania się do sądu.

Szczegóły dostępne na stronie uokik.gov.pl