Ministerstwo Spraw Zagranicznych poszukuje prawników, którzy odbieraliby urzędową korespondencję kierowaną do strony postępowania administracyjnego zamieszkałej za granicą albo mającej tam siedzibę. Adwokaci mają jednak wątpliwości, czy jest to świadczenie pomocy prawnej.

Wszystkiemu „winna” jest nowelizacja art. 40 Kodeksu postępowania administracyjnego. Z regulacji tej wynika, iż strona zamieszkała za granicą lub mająca siedzibę za granicą, jeżeli nie ustanowiła pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego w kraju, jest obowiązana wskazać w Polsce pełnomocnika do doręczeń. Na tej podstawie – podaje portal Adwokatura.pl – MSZ zwróciło się do Naczelnej Rady Adwokackiej o wskazanie prawników, którzy chcieliby podjąć się takiego zadania. Ich dane zostałyby przekazane polskim urzędom konsularnym, które udostępniłyby je interesantom.

W odpowiedzi Maciej Łaszczuk, przewodniczący Zespołu ds. kontaktów z MSZ oraz zagranicznymi organizacjami prawniczymi (IBA, CCBE, UIA) Naczelnej Rady Adwokackiej stwierdził, iż pełnomocnik dla doręczeń nie świadczy na rzecz strony żadnej pomocy prawnej, a jedynie odbiera dla niej korespondencję, a takim pełnomocnikiem może być każda osoba.

Pełnomocnikiem może być każda osoba

"Tego rodzaju usługi – pełnienie wyłącznie funkcji pełnomocnika dla doręczeń – nie mieszczą się w pojęciu świadczenia pomocy prawnej w rozumieniu ustawy z dnia 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze" – podnosi w swoim piśmie do MSZ Łaszczuk, który dodaje, iż adwokaci mogą „świadczyć pomoc prawną we wszelkich sprawach w charakterze pełnomocnika stron zamieszkałych za granicą, na podstawie udzielonego im pełnomocnictwa.”

Przewodniczący Zespołu ds. kontaktów z MSZ oraz zagranicznymi organizacjami prawniczymi (IBA, CCBE, UIA) Naczelnej Rady Adwokackiej wyjaśnia, iż lista adwokatów obejmująca wszystkich adwokatów na terenie całego kraju jest dostępna w wyszukiwarce na stronie internetowej Naczelnej Rady Adwokackiej – www.rejestradwokatow.pl.

Znowelizowany art. 40 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego zawiera regulację analogiczną do art. 1135 Kodeksu postępowania cywilnego, zgodnie z którą, jeżeli strona ma miejsce zamieszkania lub siedzibę za granicą i jednocześnie nie ustanowiła pełnomocnika do prowadzenia sprawy w Rzeczypospolitej Polskiej, obowiązana jest wskazać w Rzeczypospolitej Polskiej pełnomocnika do doręczeń.