Jeszcze tylko we wtorek osoby przebywające w czasie wyborów poza miejscem zameldowania mogą złożyć wniosek o wpisanie ich do spisu wyborców w miejscu, gdzie chcą głosować. To szansa m.in. dla studentów, którzy bardzo często głosują poza miejscem stałego zameldowania.

Dopisać się do spisu wyborców może też osoba nigdzie niezamieszkała, a przebywająca na obszarze danej gminy.

Wniosek należy złożyć w gminie, na terenie, której chce się głosować. We wniosku powinno znaleźć się nazwisko i imię (imiona), imię ojca, data urodzenia, numer PESEL i adres zamieszkania wyborcy.

Prawo dopuszcza dopisanie się do spisu wyborców przez internet, ale na razie dotyczy to tylko 346 urzędów w kraju (gmin w Polsce jest prawie 2,5 tys.). Aby skorzystać z usługi, wyborca musi mieć konto i zaufany profil na platformie ePUAP (www.epuap.gov.pl). Warto jednak pamiętać, że realizacja wniosku o dopisanie do spisu może trwać nawet 7 dni, więc można nie zdążyć w terminie.

Ponadto, każda osoba, która wie, że w dniu wyborów będzie poza miejscem swojego zamieszkania, może też zagłosować gdzie indziej, jeśli ma przy sobie zaświadczenie o prawie do głosowania. Jest ono wydawane przez właściwe dla miejsca zameldowania urzędy gminy i urzędy miejskie do piątku 7 października, w godzinach urzędowania tych urzędów.

W związku z dużym zainteresowaniem w Warszawie pracę urzędów przedłużono do godz. 19 - poinformowało we wtorek biuro prasowe ratusza.

Wniosek w tej sprawie powinien zawierać nazwisko i imię (imiona), imię ojca, datę urodzenia, numer PESEL i adres zamieszkania wyborcy.

Godziny pracy delegatur Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w warszawskich dzielnicach zostały we wtorek wydłużone do godz. 19.

Każda osoba, która wie, że w dniu wyborów będzie poza miejscem swojego zamieszkania, może też zagłosować gdzie indziej, jeśli ma przy sobie zaświadczenie o prawie do głosowania. Jest ono wydawane przez właściwe dla miejsca zameldowania urzędy gminy i urzędy miejskie do piątku 7 października, w godzinach urzędowania tych urzędów.