Do 30 września zebrania wiejskie muszą uchwalić i przekazać wnioski o przyznanie środków z funduszy sołeckich. Pieniądze będą mogły przeznaczyć na realizację inwestycji na swoim obszarze.

Od dwóch lat rady gmin mogą tworzyć specjalne fundusze pozostające do dyspozycji sołectw. Mają one służyć poprawie warunków życia mieszkańców. Teraz czas na trzecią edycję. Do końca następnego tygodnia specjalne wnioski muszą trafić do gmin.

– W 2010 r. w 14 województwach wyodrębniono jako fundusz sołecki ponad 170 milionów złotych, z czego wydano ponad 150 milionów. Kwota zwrotu z budżetu państwa wyniosła ponad 35 milionów złotych – mówi Karol Mojkowski, ekspert Stowarzyszenia Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich.

Przygotowanie wniosku

Sam wniosek musi być uchwalony przez zebranie wiejskie, z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców. Zgodnie z przepisami musi on trafić do wójta do 30 września. Jest to warunek konieczny do zapewnienia odpowiednich środków finansowych w budżecie gminy. Powinien on zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze sołectwa wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem.

– Pieniądze mogą być spożytkowane na różne cele, np. budowę chodnika, remont wiat autobusowych czy wycieczki edukacyjne dla dzieci – mówi Karol Mojkowski. Dodaje, że najważniejsze jest to, aby inwestycje należały do zadań własnych gminy, służyły poprawie warunków życia mieszkańców i były zgodne ze strategią rozwoju gminy.

Zakres zadań powierzonych sołectwu jest każdorazowo ustalany w jego statucie uchwalonym przez radę właściwej gminy. Oznacza to, że rodzaje przedsięwzięć będą się różniły w poszczególnych sołectwach. Dodatkowo środki z funduszu będzie można przeznaczać na działania służące likwidacji skutków klęsk żywiołowych.



Kontrola wójta

Po otrzymaniu wniosku wójt kontroluje go pod względem formalnym. Jeśli nie będzie on spełniał warunków formalnych, wójt w terminie siedmiu dni od jego otrzymania będzie musiał go odrzucić. Informacja o tym trafi do sołtysa. Sołtys będzie mógł w ciągu siedmiu dni od otrzymania tej informacji podtrzymać wniosek, kierując go do rady gminy za pośrednictwem wójta. W takim przypadku rada gminy jest zobowiązana do rozpatrzenia wniosku w terminie 30 dni. Rozstrzygnięciem rady wójt jest już związany.

Konstruując wniosek o przyznanie środków z funduszu sołeckiego, należy pamiętać, że mimo spełnienia warunków formalnych może być on odrzucony przez radę gminy, gdy przedsięwzięcie zgłoszone we wniosku nie jest zadaniem własnym gminy bądź nie służy poprawie warunków życia mieszkańców.

150 mln zł wydały samorządy w 2010 r. z funduszu sołeckiego

Podstawa prawna

Ustawa z 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. nr 52, poz. 420 z późn. zm.).