Sejm przyjął w środę nowelę ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Precyzuje ona przepisy dotyczące procedur przetargowych na budowę i eksploatację autostrad.

Za uchwaleniem noweli głosowało 258 posłów, przeciw było 141, a 3 posłów wstrzymało się od głosu.

Celem nowelizacji ustawy jest zmiana obowiązujących przepisów o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, tak aby były one zgodne z przepisami obowiązującymi w Unii Europejskiej - m.in. chodzi o przepisy dotyczące wspólnotowego prawa zamówień publicznych.

Obecnie budowa i eksploatacja autostrady albo wyłącznie eksploatacja autostrady wymaga zawarcia umowy. Wybór podmiotu następuje w drodze przeprowadzonego przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad postępowania przetargowego. Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami w postępowaniu przetargowym mogą uczestniczyć spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, których przedmiotem działalności jest wyłącznie budowa lub eksploatacja dróg.

Natomiast prawo europejskie nie zabrania wprowadzania szczególnych regulacji dotyczących projektów w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Dotychczas z powodu braku odrębnych przepisów dotyczących partnerstwa publiczno-prywatnego w świetle prawa europejskiego umowy takie są traktowane jako zamówienie publiczne lub jako koncesja.