Jeżeli umowa hostingu była odpłatna i została wypowiedziana bez ważnego powodu, strona, która dokonała wypowiedzenia, zobowiązana jest do naprawienia wyrządzonej szkody.
Witryny, strony internetowe przedsiębiorstw, reklamy produktów, bannery, ankiety zamieszczane w przestrzeni wirtualnej są dziś biznesowym chlebem powszednim. Bez nich firmy tracą dynamikę na rynku. Co jednak w sytuacji, gdy usługi internetowe, za które przedsiębiorca zapłacił, a które miały usprawniać działanie firmy i pomnażać jego zyski, działają wadliwie, albo przestają funkcjonować w ogóle?
Jedną z najpopularniejszych form działalności gospodarczej w wirtualnej przestrzeni jest umowa oparta na hostingu. Umowę taką zawierają z jednej strony podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie dostarczania usług internetowych, a z drugiej np. przedsiębiorcy realizujący swoją działalność za pomocą narzędzi wirtualnych. Przedmiotem takiej umowy jest udostępnienie przedsiębiorcy miejsca na serwerze przez dostawcę usług internetowych. Firma może na nim przechowywać swoje dane, a następnie przekazywać je osobom trzecim, np. klientom.
Na przykład Kowalski i synowie sp. z o.o. handlują częściami samochodowymi. Spółka ta zawiera z Serverprovider SA umowę o hosting na prowadzonym przez tę ostatnią serwerze. Na skutek tej umowy na serwerze dostarczyciela powstaje strona internetowa, dzięki której Kowalski wraz z synami będzie mógł handlować na terenie całego kraju przez internetową sprzedaż wysyłkową.

Charakterystyka hostingu

Obowiązki dostarczyciela usług internetowych, wynikające z umowy hostingu, regulują przepisy ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2002 r. nr 144, poz. 1204). Akt ten reguluje zachowania polegające na udostępnieniu zasobów w systemie informatycznym w celu zapewnienia usługobiorcy (np. przedsiębiorcy) możliwości przechowywania danych. Inne obowiązki stron i konsekwencje umowy hostingu nie są przez ten akt regulowane.
Umowa hostingu należy do grupy tzw. umów nienazwanych, czyli takich, których nie można wyróżnić na podstawie obowiązujących przepisów prawa. W przypadku takich dokumentów należy stosować przepisy innych umów, których zasadnicze cechy są analogiczne do analizowanej. Umowa hostingu wykazuje duże podobieństwo do umowy świadczenia usług (art. 750 kodeksu cywilnego), a przez to do umowy-zlecenia (art. 734 – 751 kodeksu cywilnego).

Jak rozwiązać umowę

Przepisy kodeksu cywilnego w tym zakresie stanowią, że obie strony mogą wypowiedzieć umowę-zlecenie w każdym czasie. Stosowne oświadczenie woli nie wymaga żadnej szczególnej formy. Powinno ujawniać wolę rozwiązania umowy w sposób dostateczny. Oświadczenie, którego adresatem jest druga strona, można uznać za złożone, gdy zostanie ono dostarczone w sposób umożliwiający jej zapoznanie się z treścią dokumentu. Wypowiedzenie zlecenia następuje ze skutkiem natychmiastowym.
Skutki wypowiedzenia umowy przez którąkolwiek ze stron są uzależnione od tego, czy wypowiedzenie nastąpiło z ważnych powodów. Ważny powód może mieć charakter obiektywny, czyli niezależny od stron, jak i charakter subiektywny, czyli dotyczący jednej z nich. Może być zarówno zawinioną przez stronę przyczyną, jak i powstałą bez jej winy. Jeżeli jednak umowa hostingu była odpłatna i zostałaby wypowiedziana bez ważnego powodu, strona, która dokonała wypowiedzenia, zobowiązana jest do naprawienia wyrządzonej w ten sposób szkody.



Z ważnego powodu

Przepisy kodeksu cywilnego różnicują dalsze skutki wypowiedzenia od tego, czy wypowiedzenia dokonuje zleceniodawca czy zleceniobiorca. Wypowiadając umowę nawet z ważnego powodu, przedsiębiorca dający zlecenie jest zobowiązany pokryć wydatki, jakie poniósł dostarczyciel usług internetowych, aby zrealizować umowę hostingu.
Na przykład dostarczyciel usług internetowych Serverprovider SA aby zrealizować umowę o hosting zawartą z Kowalski i synowie sp. z o.o., zmienia organizację swojego istniejącego oprogramowania, dostosowując ją do potrzeb klienta i w związku z tym ponosi odpowiednie wydatki. Po krótkim okresie współpracy odbiorca usług internetowych wypowiada umowę hostingu.
W takim przypadku dostawca usług internetowych może domagać się zwrotu wydatków, które poczynił w celu należytego wykonania zlecenia. Zwrot obejmuje koszty poniesione do dnia wypowiedzenia wraz z ustawowymi odsetkami naliczanymi od dnia poniesienia wydatku do jego zwrotu. Ponadto, jeżeli zlecenie jest odpłatne, jest on uprawniony do otrzymania zapłaty takiej części wynagrodzenia, która odpowiada dotychczas wykonanym przez niego czynnościom.
Ważne!
Ważny powód rozwiązania umowy hostingowej może mieć zarówno charakter obiektywny, czyli niezależny od stron, jak i charakter subiektywny, czyli dotyczący jednej z nich. Może być zarówno zawiniony przez stronę, jak i powstały bez jej winy