Kierowcy będą mogli dostać mandat za przekroczenie prędkości zarejestrowane przez strażników na przenośnym fotoradarze.
Funkcjonariusze straży miejskiej mogą już w pełni korzystać z fotoradarów i karać mandatami kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego.
Właśnie weszło w życie rozporządzenie ministra infrastruktury z 17 czerwca 2011 r. w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące (Dz.U. nr 133, poz. 770). Określa ono długo oczekiwane zasady korzystania z fotoradarów na polskich drogach. Przepisy rozporządzenia obowiązują od 28 czerwca, czyli dnia, w którym zostało ono opublikowane w Dzienniku Ustaw.
Nowe przepisy oznaczają, że straż miejska musi oznakować miejsce, w którym ustawi się z fotoradarem, znakiem D-51, czyli niebieską tablicą informującą o prowadzonej kontroli prędkości. Dopiero nowe rozporządzenie określiło, że w ten sposób strażnicy mają informować kierowców o tym, gdzie stoją.
Rozporządzenie określa, że strażnicy mogą ustawić się z przenośnym lub zainstalowanym w samochodzie fotoradarem na drodze w taki sposób, aby nie utrudniać ruchu. Z takim sprzętem nie mogą ustawić się jednak w odległości mniejszej niż 500 metrów od innego urządzenia rejestrującego zlokalizowanego na tej samej drodze. Nie mogą też prowadzić kontroli prędkości na drodze, gdzie są urządzenia ujawniające wykroczenia na określonym odcinku drogi (takie, które wyliczą średnią prędkość kierowcy, np. na kilku kilometrach).
Rozporządzenie określa też, że zdjęcie kierowcy zostanie zrobione przez wszystkie fotoradary dopiero, gdy przekroczy on dopuszczalną prędkość o ponad 10 km/godz. Z tym że przepis ten nie dotyczy tradycyjnych radarów, które są w posiadaniu policji. Dlatego nie oznacza przyzwolenia na szybszą jazdę.