Roszczenia podróżnego w przypadku reklamacji biletu lotniczego kupionego za pośrednictwem strony internetowej zależą od tego, czy bilet był kupiony bezpośrednio u przewoźnika, czy u pośrednika
Zanim klikniemy w ikonkę „Rezerwuj”, powinniśmy sprawdzić, czy portal oferujący sprzedaż biletów lotniczych jest stroną przewoźnika, czy też jedynie pośredniczy w transakcji ich zakupu. W sytuacji bowiem gdyby coś poszło nie tak, czego innego możemy domagać się od linii lotniczych, a czego innego od portalu jedynie oferującego na swojej stronie bilety na dany przelot.
Coraz więcej konsumentów kupuje bilety za pośrednictwem internetu. Dotyczy to zwłaszcza biletów lotniczych. Niewiele osób jednak czyta regulaminy portali internetowych pośredniczących w sprzedaży biletów linii lotniczych. To błąd, bo w wielu takich regulaminach na klientów czyhają pułapki.
Często zdarza się, że portale internetowe nie mają towaru, który oferują swoim klientom. Tak może być, gdy pośrednik zawarł w regulaminie postanowienie, w którym zastrzegł, że kliknięcie pola „rezerwuj” nie jest równoznaczne z zawarciem umowy. W takim przypadku pośrednik dopiero później podejmuje próbę zakupu biletu od przewoźnika i wysyła konsumentowi odrębne potwierdzenie. Takie postanowienie zawarte w regulaminie powoduje, że konsument, mimo zarezerwowania biletu, musi się liczyć z ryzykiem, że biletu nie otrzyma i nigdzie nie poleci. Może się bowiem okazać, że ten konkretny bilet został już sprzedany.
Działania pośredników, którzy najpierw przyjmują zamówienie, a dopiero później szukają towaru, np. biletu lotniczego, są niezgodne z art. 661 kodeksu cywilnego, który wprowadza szczególną zasadę dotyczącą związania ofertą złożoną drogą elektroniczną.
Artykuł ten stanowi, że dla skutecznego zawarcia umowy pomiędzy pośrednikiem a konsumentem konieczne jest zaakceptowanie oferty złożonej przez pośrednika i kliknięcie ikonki „akceptuję”. Z drugiej strony wymagane jest złożenie przez pośrednika oświadczenia potwierdzającego otrzymanie zaakceptowanej oferty od konsumenta.
I to właśnie z tą chwilą dochodzi do zawarcia umowy rodzącej dla stron wzajemne prawa i obowiązki oraz będącej podstawą do dochodzenia odpowiedzialności od pośrednika przed sądem powszechnym.
Niestety klienci oszukani przez internetowe portale nie mają szans na duże odszkodowania. Zgodnie z prawem odpowiedzialność portali internetowych pośredniczących w sprzedaży biletów jest bardzo wąska. Jest ona ograniczona do odpowiedzialności z tytułu umowy sprzedaży.
Oznacza to, że przedsiębiorca pośredniczący w zakupie biletu odpowiada za jego prawidłowość i zgodność z umową. Klient portalu może więc złożyć reklamację, gdyby na przykład zamiast zamówionego biletu w klasie biznesowej otrzymał bilet w klasie turystycznej. Do takiego przedsiębiorcy konsument powinien więc kierować roszczenia związane z nieprawidłowo wystawionym biletem, to znaczy niezgodnie z dokonaną rezerwacją i zamówieniem.
Warto wiedzieć, że na portalu pośredniczącym w zakupie biletu ciąży obowiązek udzielenia konsumentom wszystkich niezbędnych informacji. Powinny one być wyczerpujące, jasne, rzetelne i jednoznaczne. Ponadto informacje dotyczące oferowanej usługi muszą być udostępnione w języku polskim. Jednoznacznie musi być określony przede wszystkim przedmiot usługi, a więc np. lot i jego cena. Portal jest bowiem zobowiązany podać ostateczną cenę biletu, w której będą się zawierać wszystkie dodatkowe opłaty.
Portal pośredniczący w zakupie biletu nie poniesie natomiast odpowiedzialności za np. odwołany lot. W takiej sytuacji konsument będzie musiał dochodzić odszkodowania przed sądem od przewoźnika lotniczego, od którego została zakupiona usługa przez pośrednika.
Zanim jednak wkroczymy na ścieżkę postępowania sądowego, należy złożyć reklamację u przewoźnika. Zgodnie z prawem – w przypadku odwołania lotu – pasażer powinien otrzymać w terminie 7 dni zwrot pełnego kosztu biletu. Może również dokonać zmiany planu podróży. Jeżeli pasażer nie został w okresie do 14 dni przed wylotem poinformowany o odwołaniu lotu, a przewoźnik jednocześnie nie zaproponował mu przelotu alternatywnego, przysługuje mu odszkodowanie pieniężne.
Jego wysokość uzależniona jest od długości trasy i waha się od 250 do 600 euro. Odszkodowanie jednak nie przysługuje w przypadku, jeżeli lot odwołano z przyczyn całkowicie niezależnych od przewoźnika (na przykład z powodu złych warunków atmosferycznych).
Pozostało
86%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama