Urząd Lotnictwa Cywilnego przed zbliżającymi się wakacjami przypomina pasażerom o ich prawach w sytuacji odwołania lub opóźnienia lotu. Podróżny ma prawo m.in. do zwrotu kosztu zakupu biletu, zapewnienia przez linie lotniczą posiłku, napoju czy noclegu.

"Rozpoczynający się okres wakacyjny jest dobrą okazją, aby przypomnieć pasażerom przysługujące im prawa. Podróżny ma prawo poskarżyć się na linie lotnicze w trzech przypadkach: odwołania, opóźnienia lotów oraz odmowy przyjęcia na pokład samolotu" - czytamy w informacji ULC zamieszczonej na ich stronie.

ULC przypomina, że jeżeli lot jest odwołany, pasażer ma prawo do zwrotu kosztu zakupu biletu w terminie siedmiu dni. Ma też prawo do odszkodowania w zależności od długości trasy od 250 do 600 euro, o ile przewoźnik nie powiadomił go do 14 dni przed odlotem o odwołaniu rejsu. Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli lot odwołano z przyczyn niezależnych od przewoźnika, np. ze względu na złe warunki atmosferyczne.

W przypadku opóźnienia lotu przewoźnik musi się zaopiekować podróżnym, zapewnić mu posiłki i napoje w zależności od czasu oczekiwania, umożliwić wykonanie dwóch rozmów telefonicznych, przesłania dwóch wiadomości faksem lub e-mailem, a także zapewnić nocleg w hotelu, jeżeli wylot będzie następnego dnia. Pasażerowi przysługuje odszkodowanie, jeżeli przez opóźnienie przybędzie do miejsca docelowego podróży co najmniej trzy godziny po przewidzianej godzinie przylotu.

Kiedy linia lotnicza odmówi pasażerowi wejścia na pokład samolotu - przysługuje mu odszkodowanie (od 250 do 600 EUR - w zależności od długości trasy) oraz zwrot (w terminie 7 dni) pełnego kosztu biletu lub zmiana planu podróży. Przewoźnik ma także obowiązek zaopiekować się pasażerem, czyli zapewnić mu m.in. posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, na co należy zwrócić uwagę, podpisując umowę z biurem podróży

ULC jest jedną z instytucji, która uczestniczy w akcji "Przed wakacjami - co warto wiedzieć?". W wydarzeniu, oprócz ULC, w tym roku udział bierze 26 instytucji, urzędów i organizacji wspólnie informujących o bezpieczeństwie, prawach i obowiązkach ważnych do zapamiętania przed długim urlopem wypoczynkowym. W projekcie udział biorą m.in. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, urzędy: Komunikacji Elektronicznej, Transportu Kolejowego, a także resorty: finansów, spraw zagranicznych, środowiska.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, na co należy zwrócić uwagę, podpisując umowę z biurem podróży. "Koszt imprezy po podpisaniu umowy nie może się zmienić. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy kontrakt wyraźnie to przewiduje i to w ściśle określonych przypadkach: wzrost kursów walut, kosztów transportu oraz opłat urzędowych, w tym podatków. Biuro podróży powinno udokumentować wpływ na zmianę ceny, a konsument może się nie zgodzić na propozycję, wypowiedzieć umowę i odzyskać wszystkie wpłacone pieniądze" - informuje na swojej stronie internetowej UOKiK.

UOKiK podkreśla, że oferty "first minute" i "last minute", mimo że są sprzedawane po niższej cenie podlegają reklamacji na tych samych zasadach co imprezy nieobjęte promocją.

Na stronach internetowych 27 instytucji uczestniczących w akcji, wyjeżdżający znajdzie potrzebne informacje, o których należy pamiętać przed wakacjami.