Urząd Komunikacji Elektronicznej, wobec narastającego procederu wyłudzeń za pośrednictwem usług SMS premium, przedstawił wzór oświadczenia, które można przesyłać do organizatorów konkursów i loterii SMS-owych.
Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) jednocześnie przypomniał, że przestrzegając kilku prostych zasad, można uchronić się przed sytuacją, w której będziemy musieli zapłacić za niechciane usługi.
Otóż urząd radzi, żeby nie przystępować do żadnej gry, zanim nie poznamy jej regulaminu, a w szczególności nie dowiemy się, w jaki sposób można się z niej wypisać. Nigdy nie bierzmy udziału w grach, w których płacimy za SMS-y przychodzące – przecież nie wiemy, ile ich będzie, a z reguły są one kosztowne. Pamiętajmy, że mamienie pewnością wygranej to oszustwo. Potwierdził to prezes UOKiK, nakładając karę na firmę stosującą takie praktyki. Zwracajmy baczniejszą uwagę na usługi, z których korzystamy w internecie. Wielu usługodawców celowo zataja lub podaje nieprawdziwe informacje o koszcie SMS-a, którego musimy wysłać, aby poznać np. nasz wynik testu IQ, datę śmierci lub sprezentować komuś elektroniczną kartkę.
Istnieje prosty sposób rozpoznania prawdziwej ceny SMS-a. Wiadomości SMS wysłane na numery rozpoczynające się od cyfr 70 (np. 70325) kosztują mniej niż 1 zł.
Numery rozpoczynające się od cyfr 71 będą kosztować ponad 1 zł netto. Cyfra po siódemce oznacza koszt SMS-a netto, więc jeśli wyślemy wiadomość pod numer 75** – zapłacimy 5 zł plus VAT.
Możemy się także spotkać z numerami rozpoczynającymi się od cyfry 9. W tym przypadku usługa będzie kosztować ponad 10 zł. Dwie cyfry po dziewiątce to cena SMS-a netto, czyli np. za wiadomość wysłaną na numer 920** zapłacimy 20 zł plus VAT.
Urząd Komunikacji Elektronicznej wyjaśnia również, co może zrobić osoba, gdy już znalazła się w niepożądanej sytuacji. Otóż trzeba zadzwonić i napisać skargę do swojego operatora oraz – jeśli posiadamy takie dane – do organizatora loterii wysłać pismo, którego wzór zamieszczamy.
Urząd Komunikacji Elektronicznej obecnie nie ma uprawnień, aby żądać zaprzestania prowadzenia konkursu czy loterii, które zostały zorganizowane w nieuczciwy sposób.
– Wystąpiliśmy jednak do operatorów i usługodawców z apelem o wzięcie przez nich odpowiedzialności i przywrócenie przyzwoitych standardów w świadczeniu tych usług. Podjęliśmy także kroki prawne, by ukarać jednego z operatorów komórkowych, na którego zlecenie jest prowadzona nieuczciwa loteria – poinformował UKE.
Podstawa prawna
Art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. nr 144 poz. 1204 z późn. zm.).
Informacja Urzędu Komunikacji Elektronicznej (www.uke.gov.pl).