Zamawiający może powierzyć przygotowanie i przeprowadzenie postępowania na wybór ubezpieczyciela np. brokerowi ubezpieczeniowemu, gdy przedmiotem zamówienia publicznego jest ubezpieczenie mienia
Ustawa – Prawo zamówień publicznych dopuszcza, aby zamawiający powierzył przygotowanie albo przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego osobie trzeciej. Broker ubezpieczeniowy może sporządzić na zlecenie zamawiającego opis przedmiotu zamówienia.

Korzystanie z pośrednictwa

Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz.U. 2003 r. nr 124, poz. 1154 ze zm.) przewiduje możliwość korzystania z pośrednictwa ubezpieczeniowego w zakresie ubezpieczeń osobowych i majątkowych. Zgodnie z art. 2 ust. 1 powyższej ustawy pośrednictwo ubezpieczeniowe polega na wykonywaniu przez pośrednika za wynagrodzeniem czynności faktycznych lub czynności prawnych związanych z zawieraniem lub wykonywaniem umów ubezpieczenia. Działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu usług pośrednictwa ubezpieczeniowego może być wykonywana wyłącznie przez agentów ubezpieczeniowych lub brokerów ubezpieczeniowych, a w zakresie reasekuracji – tylko przez brokerów reasekuracyjnych posiadających zezwolenie na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie reasekuracji.
Broker ubezpieczeniowy, zgodnie z art. 4 pkt 2 ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym, wykonuje czynności w imieniu lub na rzecz podmiotu poszukującego ochrony ubezpieczeniowej. Czynności brokerskie polegają na zawieraniu lub doprowadzaniu do zawarcia umów ubezpieczenia, wykonywaniu czynności przygotowawczych do zawarcia umów ubezpieczenia oraz uczestniczeniu w zarządzaniu i wykonywaniu umów ubezpieczenia, także w sprawach o odszkodowanie, jak również na organizowaniu i nadzorowaniu czynności brokerskich (działalność brokerska).
Angażując brokera ubezpieczeniowego, zamawiający może zlecić opracowanie pełnego opisu przedmiotu zamówienia dostosowanego do swoich indywidualnych potrzeb oraz wzoru umowy ubezpieczeniowej uwzględniającej ryzyka ubezpieczeniowe, które mogą realnie wystąpić.

Analiza ofert

Zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o pośrednictwie ubezpieczeniowym broker ubezpieczeniowy zobowiązany jest udzielać porad opartych na wszechstronnej i rzetelnej analizie dostępnych ofert ubezpieczeniowych oraz opracować rekomendację najwłaściwszej dla zamawiającego umowy ubezpieczeniowej.
Uwzględniając wymogi wynikające z ustawy – Prawo zamówień publicznych, broker ubezpieczeniowy powinien zostać zobowiązany przez zamawiającego do opracowania warunków ubezpieczenia, tak aby nie ograniczały konkurencji i mogły zostać spełnione co najmniej przez kilka towarzystw ubezpieczeniowych. Zapewniając konkurencję wśród towarzystw ubezpieczeniowych ubiegających się o uzyskanie zamówienia publicznego, zamawiający może liczyć na zaproponowanie korzystnych stawek ubezpieczeniowych.

Zakres zadań

Od decyzji zamawiającego (ubezpieczającego) zależy, czy broker będzie realizował swoje usługi jedynie na etapie przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, czy też współpraca będzie trwała również w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej na podstawie zawartej polisy. Decydując się na dłuższy okres współpracy, broker ubezpieczeniowy może świadczyć, na zlecenie zamawiającego, między innymi usługi związane z:
● analizą ryzyka ubezpieczeniowego,
● wskazaniem katalogu ryzyk, które należy ubezpieczyć obligatoryjnie, a które fakultatywnie,
● zebraniem i analizą ofert towarzystw ubezpieczeniowych oferujących wymagane ubezpieczenia,
● analizą ogólnych warunków ubezpieczeń towarzystw biorących udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego,
● sprawdzeniem poprawności wystawionych przez towarzystwo ubezpieczeniowe polis,
● administrowaniem w imieniu ubezpieczonego zawartymi uprzednio polisami poprzez np. konieczne do ubezpieczenia, aneksy, uaktualnienia ryzyk i sum ubezpieczenia,
● zgłaszaniem szkód i udział przy oględzinach przez likwidatora ze strony ubezpieczyciela,
● monitoringiem terminowości wypłat odszkodowań.

Zakład ubezpieczeń

Tak więc wybór brokera, który w imieniu zamawiającego przygotuje i przeprowadzi postępowanie o zamówienie publiczne, nie podlega procedurom przewidzianym w ustawie – Prawo zamówień publicznych. Zasada ta obowiązuje bez względu na wartość przyszłej polisy ubezpieczeniowej. Wynika z faktu, iż brokerzy utrzymują się, co do zasady, z prowizji płaconych przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Zatem zamawiający zobowiązany do udzielania zamówień publicznych w oparciu o procedury określone w ustawie Prawo zamówień publicznych nie musi dokonywać wyboru brokera według przepisów tej ustawy.
Natomiast wybór zakładu ubezpieczeń, z którym ubezpieczający (zamawiający) zawrze umowę ubezpieczenia, musi zostać dokonany przy zastosowaniu procedur ustawy – Prawo zamówień publicznych. Zmawiający może, korzystając z dyspozycji art. 15 ust. 2 ustawy – Prawo zamówień publicznych, powierzyć wybranemu uprzednio brokerowi przeprowadzenie przetargu na wybór zakładu ubezpieczeń lub np. powołać brokera jako biegłego do składu komisji przetargowej w sytuacji, gdy zamawiający samodzielnie będzie prowadził postępowanie na wybór zakładu ubezpieczeń.
Podstawa prawna
Ustawa z 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz.U. z 2003 r. nr 124, poz. 1154 ze zm.).
Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759 z późn. zm.).