Najpóźniej na dziesięć dni przed wyborami do urzędu gminy musi trafić wniosek, na którego podstawie zostanie sporządzone pełnomocnictwo do głosowania.
W zbliżających się wyborach samorządowych po raz pierwszy mieszkańcy gmin, powiatów i województw będą mogli wybierać swoich przedstawicieli przez specjalnie w tym celu powołanych pełnomocników. Z możliwości tej będą mogły skorzystać przede wszystkim osoby o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności bądź te, które w dniu głosowania kończą 75 lat.

Przepisy wykonawcze

Wchodzące w życie z początkiem października przepisy wykonawcze do samorządowej ordynacji wyborczej precyzują zasady postępowania związane z udzielaniem aktów pełnomocnictwa. Przede wszystkim wniosek o sporządzenie pełnomocnictwa do głosowania należy złożyć na odpowiednim formularzu, stanowiącym załącznik do rozporządzenia. Jeżeli wyborca nie będzie mógł lub nie będzie umiał złożyć podpisu, wniosek podpisze osoba, która wyrazi zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa. W takiej sytuacji wyborca, udzielając pełnomocnictwa, będzie musiał złożyć podpis na przygotowanych projektach aktu pełnomocnictwa do głosowania w obecności wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub innego upoważnionego pracownika urzędu gminy, który potwierdza ten fakt przez złożenie własnego podpisu. Wolę udzielenia pełnomocnictwa do głosowania przez wyborcę niemogącego lub nieumiejącego złożyć podpisu stwierdzi przez złożenie własnego podpisu wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub inny upoważniony pracownik. Wola wyborcy będzie musiała zostać potwierdzona w sposób niebudzący wątpliwości. W takiej sytuacji akt pełnomocnictwa do głosowania przeznaczony dla osoby, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania, doręcza się jej w miejscu jego sporządzenia albo, w zależności od wskazania w zgodzie na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania, pozostawia się do odbioru w urzędzie gminy lub doręcza się pod wskazany adres. W razie niewskazania miejsca doręczenia pełnomocnictwa do głosowania lub nieobecności osoby, która wyraziła zgodę na przyjęcie dokumentu, sporządzony akt pozostawiony zostanie do odbioru w urzędzie gminy.

Urzędy gmin

Zgodnie z rozporządzeniem wykaz tak sporządzonych aktów pełnomocnictwa do głosowania muszą prowadzić urzędy gmin. Może on być prowadzony w formie księgi lub w postaci elektronicznej, o ile będzie zawierał wszystkie dane przewidziane we wzorze. Dodatkowo poza wykazem jednostki samorządu terytorialnego muszą prowadzić akta obejmujące dokumenty dotyczące postępowania w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania.
Wykaz aktów
Wykaz tak sporządzonych aktów pełnomocnictwa do głosowania muszą prowadzić urzędy gmin
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 1 września 2010 r. w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz w wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (Dz.U. nr 170, poz. 1146 z późn. zm.).