Z początkiem roku rozpoczął działalność e-sąd w Lublinie. Przedsiębiorcy mogą w nim uzyskać nakaz zapłaty od swoich dłużników bez względu na wartość dochodzonego roszczenia.
Aby uzyskać nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym przed e-sądem, przedsiębiorca musi wnieść pozew przeciwko dłużnikowi drogą elektroniczną i porozumiewać się z sądem wyłącznie w tej formie. Elektroniczne postępowanie upominawcze jest odrębnym postępowaniem wprowadzonym do procedury cywilnej po to, aby sprawy nie wymagające przesłuchiwania świadków i przeprowadzania dowodów z opinii biegłych mogły zostać szybciej rozstrzygnięte.
Elektroniczne postępowanie upominawcze toczy się tylko przed sądem w Lublinie, który rozpatruje sprawy z całego kraju bez względu na wysokość przedmiotu sporu. Został utworzony również tylko jeden e-sąd odwoławczy, do którego strony mogą wnosić zażalenia na postanowienia e-sądu oraz na zarządzenia o zwrocie pozwu.

Kontakt z sądem w formie elektronicznej

Przedsiębiorca, który chce uzyskać nakaz zapłaty i odzyskać pieniądze od dłużnika, kontaktuje się z e-sądem przez internet. Aby wszcząć postępowanie, musi wypełnić formularz pozwu na stronie internetowej e-sądu. Nie może złożyć go do e-sądu w Lublinie w formie papierowej.
Sąd identyfikuje powoda przez login i hasło, którym posługuje się korzystając z osobistego konta na portalu internetowym sądu. Korespondencję z sądu również otrzyma drogą elektroniczną.
Cała ta procedura ma służyć obniżeniu kosztów i doprowadzić do przyspieszenia postępowania, ponieważ wypełniony formularz pozwu w internecie dociera do sądu szybciej niż za pośrednictwem poczty. Powód nie ponosi też kosztów przesyłki.

Pozwany nie musi korzystać z internetu

Natomiast odpowiedź na pozew pozwany do e-sądu w Lublinie przedsiębiorca może sporządzić w formie papierowej. Może jednak również skorzystać z internetu. Wprawdzie sam wybiera tryb w jakim wniesie to pismo procesowe, to jednak w razie wyboru formy elektronicznej musi już w trakcie całego postępowania porozumiewać się z sądem w ten sam sposób. Sąd będzie mu także przesyłał pisma drogą elektroniczną.

Procedura przy wnoszeniu pisma

Minister Sprawiedliwości w rozporządzeniu z 28 grudnia 2009 r. określił sposób wnoszenia pism procesowych drogą elektroniczną. Inna procedura została przewidziana dla użytkowników masowych, niż dla osób, które nie są takimi użytkownikami. Użytkownikiem masowym jest osoba, która komunikuje się z sądem za pomocą przeznaczonego do tego celu własnego oprogramowania. Natomiast pozostali użytkownicy to osoby fizyczne, które mają prawo do uwierzytelniania się na danym koncie. Takim uwierzytelnieniem jest identyfikacja użytkownika na potrzeby uzyskania przez niego dostępu do konta, ale tylko w zakresie posiadanych uprawnień.



Aby wnieść pismo procesowe za pomocą systemu teleinformatycznego, inny użytkownik niż masowy musi dokonać następujących czynności:
● uwierzytelnić użytkownika
● utworzyć pismo w systemie teleinformatycznym
● zainicjować w sposób nieodwracalny procedury uiszczenia opłaty sądowej. Tą czynność wykonuje za pomocą udostępnionego przez system teleinformatyczny mechanizmu zapewniającego identyfikację wnoszącego opłatę. Postępuje tak wówczas, gdy z wniesieniem pisma związana jest opłata.
Natomiast użytkownik masowy, wnosząc pismo, musi dopełnić następujących czynności:
● utworzyć pismo wykorzystując własne oprogramowanie przeznaczone do komunikacji użytkownika z systemem teleinformatycznym sądu
● uwierzytelnić użytkownika
● wprowadzić pismo do systemu teleinformatycznego
● nieodwracalnie zainicjować procedury uiszczenia opłaty sądowej. Wykorzystuje przy tym mechanizm zapewniający jego identyfikację, który udostępnia system teleinformatyczny. W ten sposób wnosi się opłatę, która łączy się z wniesieniem pisma. Zdarza się, że do wniesienia pisma procesowego przez przedsiębiorcę wymagane jest łączne współdziałanie więcej niż jednej osoby. Wtedy po utworzeniu pisma w systemie teleinformatycznym użytkownik wytwarzający pismo w tym systemie, musi wskazać sposób reprezentacji oraz nazwy użytkowników dla pozostałych osób, które mają prawo łącznie działać za stroną. Wymagane jest przy tym także zatwierdzenie treści pisma bez jego wniesienia. Następnie ujawnia się to pismo w systemie teleinformatycznym użytkownikom, a każdy z nich zatwierdza jego treść.

Doręczenie przez internet

W elektronicznym postępowaniu upominawczym pisma doręczane są przedsiębiorcy za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Aby doręczenie było skuteczne, wymaga zamieszczenia tego pisma w elektronicznych aktach sprawy oraz odbioru korespondencji. Przez odbiór korespondencji należy rozumieć pierwsze uwierzytelnienie użytkownika, do którego pismo jest kierowane po zamieszczeniu w elektronicznych aktach sprawy.
Jest to zbiór dokumentów elektronicznych w systemie teleinformatycznym dotyczących danej sprawy, który jest udostępniany użytkownikom za pomocą ich kont. Z kolei przez konto rozumie się zbiór danych w systemie teleinformatycznym, które są udostępniane użytkownikowi.
Po doręczeniu pisma przedsiębiorcy system teleinformatyczny niezwłocznie wytwarza i automatycznie umieszcza w elektronicznych aktach sprawy elektroniczne potwierdzenie odbioru korespondencji (czyli konkretnego pisma) i wskazuje użytkownika, któremu zostało doręczone, a także datę i sposób doręczenia.
Użytkownikom uprawnionym do odbioru pisma może zostać wysłane powiadomienie o zamieszczeniu go w elektronicznych aktach sprawy. Następuje to jednocześnie z zamieszczeniem pisma w sposób ustalony z użytkownikami.
Zanim nastąpi uwierzytelnienie użytkownika, czyli jego identyfikacja na potrzeby dostępu do konta, zostanie on pouczony o sposobie i skutkach dokonywania doręczeń w elektronicznym postępowaniu upominawczym. Za pośrednictwem systemu teleinformatycznego użytkownik może też wskazać innych użytkowników uprawnionych do odbioru pisma.