W żadnym wypadku nie wolno adwokatom traktować zainteresowania opinii publicznej niektórymi postępowaniami jako okazji do promowania własnej osoby lub własnych osobistych poglądów - podkreśla prezydium Naczelnej Rady Adwokackiej.

W dokumencie przypomniano, że adwokaci powinni "unikać formułowania niemerytorycznych ocen o prowadzonych postępowaniach i publicznego prezentowania wniosków, które wykraczają poza rzeczową potrzebę".

Prezydium NRA wskazuje, że wszelkie wykroczenia naruszające zasadę rzeczowości przekazywanych informacji, a także brak umiaru i taktu oraz inne zachowania sprzeczne z normami Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu, "będą przez samorząd adwokacki bezwzględnie ścigane w postępowaniach dyscyplinarnych". Zakaz reklamowania się przez adwokatów to jedna z zasad tego Zbioru.

"Dotyczy to również adwokatów wpisanych na listy w innych krajach, a podejmujących czynności na terytorium RP"

"Dotyczy to również adwokatów wpisanych na listy w innych krajach, a podejmujących czynności na terytorium RP" - podkreśla prezydium NRA.

Zarazem palestra przyznaje, że w pewnych okolicznościach adwokat - jako czyjś obrońca lub pełnomocnik może, a czasem nawet powinien, wyjaśniać opinii publicznej podejmowane czynności - co służy nie tylko interesowi klientów, ale też edukowaniu obywateli.

"Zawsze jednak nieprzekraczalną granicę wypowiedzi adwokatów dotyczących postępowań w których uczestniczą, w tym zwłaszcza wypowiedzi publicznych w sprawach, którymi opinia publiczna interesuje się w szczególny sposób, stanowi interes klientów i obowiązek przestrzegania tajemnicy adwokackiej" - wskazuje prezydium NRA.