Posiadacze telefonów na kartę będą mieli takie same prawa jak osoby, które podpisały z operatorem umowę na dostarczenie usług telekomunikacyjnych. Będą mogli występować o udostępnienie billingów, otrzymywać cenniki i zmiany regulaminów.
Od 20 lipca 2010 r. – po wejściu w życie nowelizacji ustawy – Prawo telekomunikacyjne – użytkownicy telefonów na kartę zaliczani będą do grona abonentów. Zrównanie praw użytkowników telefonów na kartę z użytkownikami, którzy podpisali umowę z operatorem, to dla nich bardzo dobra wiadomość. Abonenci tacy otrzymają możliwości, z których dotychczas korzystali tylko ci, których wiązała pisemna umowa z dostawcą usług telekomunikacyjnych. Wprowadzenie nowelizacji ustawy – Prawo telekomunikacyjne ma na celu wykonanie wyroku Trybunału Sprawiedliwości ze stycznia 2009 r., w którym sędziowie stwierdzili naruszenie przez Polskę Dyrektywy 2002/21/WE przez to, że stosowana w naszym prawie definicja abonenta zawiera tylko te podmioty, które podpisały umowę z operatorem. Tym samym więc użytkownicy aparatów publicznych oraz użytkownicy telefonów na kartę nie byli dotychczas uznawani za abonentów, co uniemożliwiało im otrzymywanie np. billingów, cenników i regulaminów. Wchodzące w lipcu w życie przepisy zmienią taki stan rzeczy. Abonentami będą także wszyscy ci, którzy nie podpisali umowy z dostawcą usług telekomunikacyjnych w formie pisemnej.

Definicja abonenta

Podstawowa zmiana wprowadzona przez nowelizację wiąże się właśnie ze zmianą definicji abonenta. Zgodnie z wchodzącymi w życie zmianami abonentem będzie obok osoby, która zawarła umowę z dostawcą usług telekomunikacyjnych w formie pisemnej, użytkownik niebędący stroną umowy zawartej w formie pisemnej o świadczenie usług telekomunikacyjnych z dostawcą publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych. Wśród tych drugich abonentów znajdą się między innymi użytkownicy aparatów publicznych oraz użytkownicy końcowi usługi przedpłaconej (tzw. telefonów na kartę).

Udostępnienie danych

Zmiana definicji abonenta wiąże się ze zmianą innych przypisów odnoszących się do tych osób. Abonentowi, który zdecyduje się udostępnić swoje dane, takie jak: imię i nazwisko, adres korespondencyjny, PESEL oraz adres elektroniczny, dostawcy usług telekomunikacyjnych będą dostarczać każdą proponowaną zmianę warunków umowy drogą elektroniczną. Co więcej, abonent taki będzie także uprawniony do nieodpłatnego otrzymywania cennika oraz wszelkich zmian mających nastąpić w cenniku z wyprzedzeniem co najmniej jednego miesiąca. Zmiany takie abonament otrzymywać musi w formie pisemnej, chyba że wyrazi zgodę na otrzymywanie ich w formie elektronicznej.



Billingi według cennika

Nowelizacja umożliwi także użytkownikowi telefonów na kartę (od dnia wejścia w życie ustawy zwanych także abonentami), otrzymywanie wykazów wykonywanych usług, czyli tzw. billingów. Abonent może uzyskać taki wykaz, pod warunkiem złożenia stosownego żądania dostawcy usług telekomunikacyjnych. Pierwszy otrzymany wykaz obejmować będzie jednak jedynie usługi z 14 dni od złożenia żądania. Kolejne billingi dostawca ma obowiązek doręczania do 10. dnia każdego miesiąca. Za taką usługę operator ma prawo pobierać opłaty w wysokościach określonych w cenniku. Opłata taka pobierana będzie zapewne ze środków zgromadzonych przez abonenta na „karcie”. Niejasną w świetle przepisów znowelizowanej ustawy jest sytuacja, w której abonent nie będzie miał środków na koncie. Wydaje się, że w takiej sytuacji dostawca wstrzyma się z udostępnieniem billingu do czasu doładowania środków na koncie. Czy tak się jednak stanie, pokaże dopiero praktyka.

Spis abonentów

Zgodnie z wprowadzonymi zmianami dostawca usług telekomunikacyjnych udostępniać będzie swoim abonentom aktualny ich spis. Do tej pory taki spis zawierał tych abonentów, których wiązała z operatorem umowa pisemna. Wraz z wejściem w życie nowelizacji spis abonentów obejmował będzie także użytkowników posiadających telefony na kartę, pod warunkiem jednak że udostępnią oni swoje dane operator. Za usługę taką operator będzie mógł pobierać opłatę, która uwzględni jego koszty.

Półroczny okres przejściowy

Warunkiem korzystania z wszystkich tych uprawnień jest udostępnienie operatorowi swoich danych. Warto także podkreślić, że wejście w życie znowelizowanych przepisów 20 lipca 2010 r. nie zawsze będzie oznaczać, że od tego dnia abonent może żądać wszystkich przyznanych mu ustawą przywilejów. Ustawodawca bowiem zakreślił operatorom 6-miesięczny okres przejściowy, w którym to powinni dostosować wzorce umów oraz regulaminy do znowelizowanych przepisów.