STAN FAKTYCZNY: Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie regulaminu dofinansowania ze środków gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej zakupu i montażu kolektorów słonecznych lub pomp ciepła w budynkach mieszkalnych.
Uchwałę podjęto na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym oraz przepisów art. 406 pkt 7 i 9 i art. 408 prawa ochrony środowiska. Przepis art. 406 prawa ochrony środowiska określa przeznaczenie środków gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zaś art. 408 wskazuje, iż działania określone w art. 406 mogą być finansowane poprzez przyznanie dotacji. Natomiast zakres podmiotowy i tryb udzielania dotacji przez jednostkę samorządu terytorialnego określa art. 176 ustawy o finansach publicznych.
Z UZASADNIENIA: Zdaniem wojewody, żaden z powyższych przepisów, który powołano w przedmiotowej uchwale, nie stanowił podstawy do dofinansowania przez radę gminy określonych przez nią zadań ze środków gminnego funduszu ochrony środowiska. Tym samym, zdaniem wojewody uchwała została podjęta bez podstawy prawnej, co powoduje jej nieważność. Wojewoda nie podzielił przy tym poglądu przewodniczącego rady gminy, który powoływał się na stanowisko podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska zajęte w odpowiedzi na interpelację poselską i treść pisma Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z 31 października 2008 r. Z treści tych dokumentów wynika jedynie, iż ochrona środowiska, realizowana ze środków gminnych funduszu ochrony środowiska, jest zadaniem własnym gminy i zadania, na które środki te mają być przekazywane, określone są w art. 406 ustawy o ochronie środowiska. Brak jest jednolitego stanowiska organów nadzoru w przedmiotowej kwestii, lecz w żadnym z nich nie znalazły się argumenty, które świadczyłyby o legalności wybranego przez gminę rozwiązania w rozpatrywanej sprawie.
Jedynie stanowiący załącznik nr 1 do uchwały – Regulamin dofinansowania ze środków gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej zakupu i montażu kolektorów słonecznych(...) zakładał, iż dofinansowanie zakupu i montażu kolektorów słonecznych lub pompy ciepła będzie odbywało się w formie zwrotu uprawnionej osobie części poniesionych i udokumentowanych kosztów zadania po jego zakończeniu (par. 3 ust. 1 Regulaminu). Decyzję o przyznaniu dofinansowania miał podejmować wójt, ale brak było jakiegokolwiek wskazania, w jakiej formie decyzja ta będzie realizowana. Tymczasem przepisy ustawy o finansach publicznych (art. 176 w związku z art. 131) wyraźnie wskazują, iż dotacja dotyczy zadania przyszłego i jej udzielenie następuje w drodze umowy. W kontekście treści przepisu art. 176 ustawy o finansach publicznych, wątpliwy wydaje się również krąg podmiotów uprawnionych do uzyskania dofinansowania określonego w regulaminie, o którym mowa. Tak więc, skoro w tym przypadku nastąpiło istotne naruszenie prawa, wojewoda orzekł o nieważności uchwały –PrO.I-0911/ 169 /2009.