Bonifikaty należą się, jeżeli przekroczono dopuszczalne czasy przerw w dostawach prądu. Odbiorcy skarżą się na zbyt długie terminy rozpatrywania złożonych przez nich wniosków. Prezes URE wszczął postępowania w sprawie wymierzenia kary spółce Enion.
Terminy rozpatrzenia wniosków odbiorców, którzy wystąpili do Spółki Enion S.A. o wypłatę bonifikat i odszkodowań za styczniowe przerwy w dostawie energii (łącznie ponad tysiąc) znacznie się wydłużają. Spółka Enion S.A., która powinna odpowiedzieć konsumentom w ciągu 30 dni, stoi na stanowisku, że nie musi w tym przypadku wypłacać bonifikat.
– W styczniu wystąpiły katastrofalne warunki atmosferyczne, których nie można było przewidzieć, a ich skutkom nie można było zapobiec – tłumaczy Ewa Groń, rzecznik prasowy Enion S.A.
Zdaniem Urzędu Regulacji Energetyki odbiorcy mogą żądać bonifikat za niedostarczoną energię, niezależnie od przyczyn awarii, a fakt, że przerwy w dostawie energii zostały wyrządzone działaniem siły wyższej, nie ma tu znaczenia.
– Regulacje prawne są w tej sprawie jednoznaczne i bezwarunkowe: odbiorcom należą się bonifikaty niezależnie od przyczyn awarii, o ile zostały przekroczone dopuszczalne czasy przerw w dostawach prądu – mówi Agnieszka Głośniewska z gabinetu prezesa URE.
Dlatego prezes skorzystał z najnowszych przepisów prawa energetycznego i wszczął postępowanie w sprawie wymierzenia kary Enion S.A. Przedsiębiorstwo ma 14 dni (od daty doręczenia zawiadomienia o wszczęciu postępowania) na przedstawienie wyjaśnień oraz złożenie wniosków dowodowych w sprawie. Jeżeli potwierdzi się, że Enion Energia odmawia naliczania i wypłaty bonifikat, powołując się na warunki atmosferyczne, prezes URE nałoży na przedsiębiorstwo karę w wysokości do 15 proc. przychodów z działalności koncesjonowanej w roku poprzednim.



Prezes URE nie tylko sam sprawdza zasady rozpatrywania wniosków odbiorców o bonifikaty, ale także skierował Instrukcję postępowania spółki do skontrolowania przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Już wcześniej jednak delegatura Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Krakowie wszczęła z urzędu postępowanie wyjaśniające w sprawie trybu i sposobu rozpatrywania reklamacji składanych przez odbiorców energii dostarczanej przez Enion S.A.
– Chodzi o sprawdzenie, czy odbiorcy energii poszkodowani w związku z awariami sieci energetycznej na obszarze działania Enion Energia oraz Enion S.A. mają problemy ze złożeniem reklamacji oraz uwzględnieniem złożonych przez nich wniosków o przyznanie bonifikat za przerwy w dostawie energii elektrycznej – tłumaczy Małgorzata Cieloch z UOKiK.
Obowiązujące zasady wypłat odszkodowań za brak dostaw energii są niewystarczające.
– Bonifikaty są zbyt niskie, a procedura wymagająca złożenia wniosku o wypłatę utrudnia odbiorcom energii pozyskanie bonifikat – apelował Mariusz Swora.
Przy ostatniej nowelizacji rozporządzenia taryfowego regulator proponował dwukrotne podwyższenie kwoty bonifikat (z pięciokrotności ceny energii elektrycznej na jej dziesięciokrotność). Niestety, pomysły te nie znalazły akceptacji.

Porównaj bezpłatnie ceny energii elektrycznej na stronie gazetaprawna.pl.