Za pojazdy wycofane z eksploatacji zostaną uznane samochody, których użytkowanie zagraża środowisku.
Jeżeli pojazd nie będzie spełniał wymagań technicznych w zakresie ochrony środowiska, to zostanie uznany za wycofany z eksploatacji – przewiduje nowelizacja ustawy o odpadach i innych ustaw, która po przyjęciu przez Sejm czeka na podpis prezydenta.

Szczegóły w rozporządzeniu

Zgodnie z nowelą minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wymagania, jakie mają spełniać pojazdy, by nie zostały uznane za odpady. W takim rozporządzeniu mają zostać uwzględnione m.in. wymagania ochrony środowiska, bezpieczeństwo użytkowania pojazdów, możliwe zagrożenia dla zdrowia lub życia ludzi. Jeżeli samochód nie będzie spełniał odpowiednich kryteriów, to wówczas inspekcja ochrony środowiska uzna auto za wycofane z eksploatacji i zostanie poddane demontażowi w specjalnej stacji.
Zgodnie z nowelą właściciel pojazdu wycofywanego z eksploatacji będzie musiał przekazać go do stacji demontażu lub punktu zbierania takich pojazdów. Obecnie prawo określa, że właściciel może oddać np. samochód czy motocykl w takie miejsce, ale nie musi.
Zgodnie ze zmienianą w nowelizacji ustawą o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji przedsiębiorca prowadzący stację demontażu zostanie zobowiązany osiągać poziom odzysku odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji w wysokości odpowiednio 95 proc. masy przyjętych pojazdów. Odzysk materiałów ma z kolei wynosić 85 proc. masy aut. Wymogi te obejmą wszystkie przyjmowane pojazdy. Obecnie przepisy pozwalają na osiągnięcie niższych poziomów recyklingu i odzysku w przypadku motocykli czy samochodów wyprodukowanych przed 1980 rokiem. Nowe przepisy sprawią, że wysokie wymagania obejmą bez wyjątków demontaż wszystkich aut.



Zgodnie z nowelą za demontaż pojazdów poza wyspecjalizowaną do tego stacją lub wymontowywanie z aut wycofywanych z eksploatacji części będzie groziła kara od 10 tys. zł do 300 tys. zł.
Zmiana prawa pozwalająca uznać samochód niespełniający pewnych wymagań za wycofany z eksploatacji ma na celu ochronę środowiska. Po ulicach poruszają się często auta, z których wycieka olej i inne płyny, oraz takie, które emitują dużo spalin. Nowe rozwiązanie ma sprawić, że takich przypadków będzie znacznie mniej.

Ochrona środowiska

Wprowadzenie obowiązku oddania pojazdu do stacji demontażu również ma na celu ochronę środowiska. Sprawi, że stare pojazdy po wyrejestrowaniu nie zostaną rozmontowane w zwykłych warsztatach.
Stacje demontażu spełniają wymagania, które gwarantują bezpieczne dla środowiska rozmontowanie auta. Proceder wymontowywania części z samochodów ma także ukrócić wprowadzenie surowej kary. Sankcje mają jednak ograniczyć także demontowanie całych pojazdów poza specjalistycznymi stacjami. Przedsiębiorcy prowadzący taką działalność zarabiają m.in. na sprzedaży sprawnych części ze starszych pojazdów.
Podstawa
Art. 4 ustawy z 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw.