Osoba ubiegająca się o licencję syndyka może być absolwentem polonistyki lub biologii – nie ma ograniczeń co do profilu wykształcenia. Musi mieć jednak doświadczenie w zarządzaniu majątkiem przedsiębiorstwa.
Warunki uzyskania licencji syndyka określa ustawa o licencji syndyka. Zgodnie z jej art. 3 ust. 1 – licencję syndyka może uzyskać osoba fizyczna, która:
● ma obywatelstwo państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym,
● zna język polski w zakresie niezbędnym do wykonywania czynności syndyka,
● ma pełną zdolność do czynności prawnych,
● ukończyła wyższe studia i uzyskała tytuł magistra lub równorzędny w państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (ustawa nie przewiduje ograniczeń co do rodzaju studiów i typu uczelni, co oznacza, że osoba ubiegająca się o licencję może posiadać wykształcenie wyższe o każdym profilu),
● posiada nieposzlakowaną opinię,
● w okresie 15 lat przed złożeniem wniosku o licencję syndyka przez co najmniej 3 lata zarządzała majątkiem upadłego, przedsiębiorstwem lub jego wyodrębnioną częścią,
● nie była karana za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe,
● nie jest podejrzana albo oskarżona o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
● nie jest wpisana do rejestru dłużników niewypłacalnych Krajowego Rejestru Sądowego,
● złożyła z pozytywnym wynikiem egzamin przed Komisją Egzaminacyjną, powołaną przez ministra sprawiedliwości,
● jest zdolna, ze względu na stan zdrowia, do wykonywania czynności syndyka.

Wniosek o dopuszczenie do egzaminu

Procedurę uzyskania licencji rozpoczyna się od złożenia do Ministerstwa Sprawiedliwości wniosku o dopuszczenie do egzaminu. Termin do złożenia wniosku liczy się od daty ogłoszenia informacji o terminie egzaminu w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronach Ministerstwa Sprawiedliwości i w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim. Przy czym wniosek nie może być złożony później niż 45 dni przed wyznaczoną datą egzaminu. Do wniosku o dopuszczenie do egzaminu należy załączyć: odpis dyplomu potwierdzającego uzyskanie tytułu magistra lub zaświadczenie o ukończeniu wyższych studiów magisterskich albo równorzędnych w przypadku obywateli innych państw, oświadczenie wnioskodawcy, że nie jest podejrzany albo oskarżony o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe, dowód uiszczenia opłaty egzaminacyjnej w wysokości określonej w rozporządzeniu ministra sprawiedliwości z 19 lutego 2008 r. w sprawie egzaminu dla osób ubiegających się o licencję syndyka oraz opłaty egzaminacyjnej (Dz.U. nr 37, poz. 207).
Wysokość opłaty egzaminacyjnej stanowi równowartość minimalnego wynagrodzenia za pracę (od 1 stycznia 2009 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 1276 zł – obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z 24 lipca 2008 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2009 r. – M.P. nr 55, poz. 499). Opłatę uiszcza się najpóźniej 45 dni przed terminem rozpoczęcia egzaminu na rachunek bankowy Ministerstwa Sprawiedliwości wskazany w ogłoszeniu o terminie egzaminu. W przypadku dołączenia do wniosku o dopuszczenie do egzaminu dowodu wniesienia opłaty egzaminacyjnej w formie wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej, na wydruku zamieszcza się potwierdzoną własnoręcznym podpisem informację, że figurująca na nim kwota stanowi opłatę egzaminacyjną.



W razie braków formalnych wniosku istnieje możliwość uzupełnienia go w trybie art. 64 par. 2 kodeksu postępowania administracyjnego. Nieuzupełnienie braków we wskazanym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez biegu. Natomiast skutkiem złożenia wniosku po terminie będzie decyzja odmawiająca dopuszczenia do egzaminu, wydana przez przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej, zaskarżalna do Ministra Sprawiedliwości.

Procedura przyznania licencji

Po uzyskaniu pozytywnego wyniku z egzaminu osoba zainteresowana składa do ministra sprawiedliwości wniosek o przyznanie licencji syndyka. Może się o nią ubiegać nie później niż w okresie dwóch lat od zdania egzaminu. Do wniosku powinna dołączyć dokumenty potwierdzające spełnienie wszystkich wymogów z art. 3 ust. 1 ustawy o licencji syndyka. Zdanie egzaminu powinno być udokumentowane załączeniem do wniosku oryginału zaświadczenia potwierdzającego złożenie egzaminu z wynikiem pozytywnym.
Przyznanie licencji, jak i odmowa jej przyznania w przypadku niespełnienia wymogów z art. 3 ustawy, mają formę decyzji administracyjnej. Uzyskanie licencji potwierdza tzw. dokument licencji, wydawany po złożeniu ślubowania przed ministrem sprawiedliwości albo prezesem sądu okręgowego, w przypadku upoważnienia go przez ministra do przyjęcia ślubowania.
Czynnością kończącą procedurę związaną z licencją syndyka jest wpis z urzędu na listę osób posiadających licencję syndyka, który obejmuje: imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, adres do korespondencji, numer ewidencyjny PESEL, z wyłączeniem cudzoziemców, którzy tego numeru nie posiadają, numer licencji i datę jej wystawienia, a w przypadku osoby posiadającej decyzję o uznaniu kwalifikacji w zawodzie regulowanym syndyka, wydaną na podstawie odrębnych przepisów – numer decyzji i datę jej wydania.
Listę osób posiadających licencję syndyka minister sprawiedliwości przekazuje prezesom sądów okręgowych i na bieżąco informuje ich o zmianach dokonywanych w treści wpisów na niej zawartych. Mimo posiadania licencji syndyka, syndykiem, nadzorcą sądowym albo zarządcą nie może być wyznaczona osoba, której prawa wynikające z licencji zostały zawieszone na podstawie art. 20 ustawy o licencji syndyka, a także osoba, która:
● jest wierzycielem lub dłużnikiem upadłego, małżonkiem, wstępnym, zstępnym, rodzeństwem, powinowatym upadłego lub jego wierzyciela w tej samej linii czy stopniu, osobą pozostającą z nim w stosunku przysposobienia lub małżonkiem tej osoby albo osobą pozostającą z upadłym w faktycznym związku, wspólnie z nim zamieszkującą i gospodarującą;
● jest lub była zatrudniona przez upadłego na podstawie stosunku pracy albo innego stosunku prawnego, z wyłączeniem umowy o sprawowanie funkcji nadzorcy sądowego w postępowaniu naprawczym albo też jest lub była członkiem organu, wspólnikiem lub akcjonariuszem upadłego (art. 157a ust. 1 i 2. ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze).
Kto może zostać syndykiem
● osoba fizyczna posiadająca licencję syndyka oraz osoba prawna – spółka handlowa, której wspólnicy ponoszący odpowiedzialność za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem albo członkowie zarządu reprezentujący spółkę posiadają licencję syndyka
● do pełnienia tej funkcji mogą być wyznaczane osoby fizyczne i prawne wpisane na listy kandydatów na syndyków prowadzone przez prezesów sądów okręgowych na podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 16 kwietnia 1998 r. w sprawie szczególnych kwalifikacji oraz warunków wymaganych od kandydatów na syndyków upadłości (Dz.U. nr 55, poz. 359)
● osoba posiadająca decyzję Ministra Sprawiedliwości o uznaniu kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego syndyka, wydaną w trybie ustawy z 26 kwietnia 2001 r. o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych (Dz.U. nr 87, poz. 954 ze zm.).



Podstawa prawna
Ustawa z 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz.U. nr 60, poz. 535 ze zm.).
Ustawa z 15 czerwca 2007 r. o licencji syndyka (Dz.U. nr 123, poz. 850).
Ustawa z 26 kwietnia 2001 r. o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych (Dz.U. nr 87, poz. 954 ze zm.).