statystyki

Obywatele mają prawo wpływać na proces legislacyjny. Ale muszą mieć o nim informacje

autor: Katarzyna Batko-Tołuć09.11.2019, 18:30; Aktualizacja: 09.11.2019, 19:25
Jeśli chodzi o Sejm i Senat, to dostęp do informacji o procesie legislacyjnym jest na dość wysokim poziomie. Niestety, na tym etapie obywatele mają stosunkowo mały wpływ na tworzone prawo.

Jeśli chodzi o Sejm i Senat, to dostęp do informacji o procesie legislacyjnym jest na dość wysokim poziomie. Niestety, na tym etapie obywatele mają stosunkowo mały wpływ na tworzone prawo.źródło: ShutterStock

Obywatele mają prawo wpływać na tworzenie prawa. Aby jednak móc choćby śledzić proces legislacyjny, muszą mieć o nim informacje.

P o wyborach z 13 października 2019 r. nabraliśmy nadziei na zwiększenie oddziaływania społeczeństwa na proces legislacyjny. Zakładamy bowiem, że ostatnie lata nauczyły obywatelki i obywateli, czemu służą procedury obowiązujące przy tworzeniu prawa. Tę naszą myśl wspiera oczekiwanie, że brak hegemonii jednej opcji politycznej w parlamencie i bardzo złe doświadczenia dotyczące tworzenia prawa, które obserwowaliśmy w ostatnich latach, wymuszą starania o uznanie wyborczyń i wyborców idące nieco dalej niż zwyczajowe mydlenie oczu. Nie bez znaczenia jest też odnowiony skład Sejmu. Jeśli nowe pokolenie polityczek i polityków wytrwa w swoich wartościach, to czekają nas ciekawe czasy.

Jaki mamy system?

Artykuł 95 Konstytucji RP stanowi, że władzę ustawodawczą w RP sprawują Sejm i Senat, natomiast inicjatywa ustawodawcza przysługuje nie tylko posłom i senatowi, lecz także Prezydentowi RP, Radzie Ministrów i grupie co najmniej 100 tys. obywateli z czynnym prawem wyborczym. Z kolei art. 63 mówi o możliwości składania petycji. Te zaś mogą dotyczyć zmiany przepisów prawa.

Myśląc o przejrzystości tworzenia prawa, zajmiemy się głównie opisywaniem procedur parlamentarnych i rządowych. To one mają największy wpływ na istniejące w Polsce prawo.

Jeśli chodzi o Sejm i Senat, to dostęp do informacji o procesie legislacyjnym jest na dość wysokim poziomie. Niestety, na tym etapie obywatele mają stosunkowo mały wpływ na tworzone prawo. Na stronach obu Izb (sejm.gov.pl i senat.gov.pl), każdy może sprawdzić zarówno, jakie są plany posiedzeń plenarnych, posiedzeń komisji lub ewentualnie podkomisji, jak i obejrzeć projekty aktów prawnych, opinie biura analiz lub biura legislacyjnego, a także przesłuchać nagrania z obrad lub przeczytać stenogramy. Tutaj też dowiemy się, jakie petycje zostały złożone do obu Izb oraz jak wygląda procedowanie obywatelskich projektów ustaw. Dla każdej ustawy można też prześledzić ścieżkę jej procedowania.


Pozostało jeszcze 86% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • StAAbrA(2019-11-10 22:49) Zgłoś naruszenie 00

    Obywatele , etnicznie polscy - tak . A element zainstalowany jako V kolumna , póki jeszcze nie dostał zwrotki - nie .

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane