statystyki

Niedostarczona faktura nie wyłącza obowiązku zapłaty

23.04.2019, 08:55; Aktualizacja: 23.04.2019, 08:56
Brak doręczenia dokumentu księgowego, jakim jest faktura, nie zwalnia dłużnika z obowiązku dokonania w ustalonym terminie zapłaty za świadczone usługi.

Brak doręczenia dokumentu księgowego, jakim jest faktura, nie zwalnia dłużnika z obowiązku dokonania w ustalonym terminie zapłaty za świadczone usługi.źródło: ShutterStock

Kontrahent, z którego usług telekomunikacyjnych regularnie korzystam w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zażądał odsetek za opóźnienie w uregulowaniu zapłaty za jeden okres rozliczeniowy. Przyczyną zwłoki było to, że w terminie nie dotarła do mnie papierowa faktura. Dopiero po mojej interwencji kontrahent nadesłał mi duplikat dokumentu. Uiściłem należność główną. Czy mimo wszystko powinienem uregulować również odsetki?

Odpowiedzi na pytanie należy szukać w ustaleniach między stronami kontraktu. Kwestia ta może być bowiem indywidualnie uregulowana w ramach zasady swobody umów. – Przedsiębiorcy mogą ustalić, że termin zapłaty należności z faktury biegnie dla dłużnika od daty doręczenia mu tego dokumentu księgowego albo że termin jest ustalony odgórnie i wówczas doręczenie faktury nie ma znaczenia dla obowiązku zaspokojenia wierzyciela – wyjaśnia adwokat Hubert Kubik z Kancelarii Kopeć Zaborowski Adwokaci i Radcowie Prawni. To drugie rozwiązanie jest popularne w przypadku powtarzalnych świadczeń, a więc również przy umowach na świadczenie usług telekomunikacyjnych.

– Zazwyczaj telekomy wymagają płatności w określonych regularnych terminach raz na miesiąc. Są one określane w regulaminach świadczenia usług telekomunikacyjnych, które stanowią integralną część kontraktu – mówi mec. Kubik. W takim przypadku brak otrzymania faktury nie zwalnia przedsiębiorcy będącego dłużnikiem z terminowego uregulowania należności. Forma, w jakiej otrzymuje faktury, nie ma żadnego znaczenia dla oceny sytuacji. – Operator może się domagać odsetek, począwszy od pierwszego dnia po upływie terminu płatności wskazanego w regulaminie, bez względu na to, czy przedsiębiorca otrzymał fakturę czy też nie – dodaje mec. Kubik. Wynika to z art. 481 par. 1 kodeksu cywilnego (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1025 ze zm.). Przepis stanowi, że jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.


Pozostało jeszcze 2% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • Kpiarz (2019-04-23 16:58) Zgłoś naruszenie 10

    To tylko pojedyncze przypadki zastrzeżone stosownymi fragmentami umów, idotyczą kwot ustalonych lub zryczałtowanych. Nie dajmy się zwariować. To na wystawcy faktury ciąży obowiązek dostarczenia faktury tak aby dłużnik mógł ją spłacić w terminie. I na dodatek aby wiedział jaką kwotą został obciążony. W przeciwnym wypadku w naszym kraju odbywało by się odsetkowe el dorado........😁

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane