statystyki

Kawecki: Zdecydowaliśmy o generalnym odesłaniu do regulacji o ochronie danych [PYTANIA DO EKSPERTA]

autor: Jakub Styczyński23.04.2019, 08:46; Aktualizacja: 23.04.2019, 08:47
dr Maciej Kawecki dyrektor departamentu zarządzania danymi w Ministerstwie Cyfryzacji

dr Maciej Kawecki dyrektor departamentu zarządzania danymi w Ministerstwie Cyfryzacjiźródło: Dziennik Gazeta Prawna

dr Maciej Kawecki: Odbiorca powinien również mieć informację o tym, kto i do jakich celów będzie wykorzystywał jego dane, w tym adres e-mail.

Wkrótce wchodzące zmiany w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną nakazują m.in., by wszędzie tam, gdzie ustawa mówi o zgodzie, stosować przepisy o ochronie danych osobowych. A więc także do zgód nie dotyczących danych osobowych. Czy intencją ustawodawcy było zatem, aby użytkownik zamawiający informację handlową uzyskał co najmniej informację o administratorze tak pozyskanych danych (np. adresie e-mail) oraz celu ich pozyskania, zgodnie z motywem 42 preambuły RODO?

Wysyłanie informacji handlowej wymaga zgody odbiorcy. Do uzyskania zgody stosuje się, zgodnie ze znowelizowanym art. 4 u.ś.u.d.e., przepisy o ochronie danych. A zatem stosuje się wymogi z RODO, w tym obowiązki informacyjne. Faktycznie w przypadku, gdy usługodawca dysponuje jedynie adresem e-mail odbiorcy (bez powiązania z innymi danymi, jak np. imię i nazwisko), który w swojej nazwie nie wskazuje na tożsamość osoby, to wówczas taki adres nie stanowi danej osobowej. Ministerstwo, nowelizując art. 4 u.ś.u.d.e., miało na celu to, aby odbiorca przede wszystkim udzielił zgody zgodnie z wymaganiami RODO, tj. aby była to zgoda dobrowolna, świadoma, konkretna i jednoznaczna. Odbiorca powinien również mieć informację o tym, kto i do jakich celów będzie wykorzystywał jego dane, w tym adres e-mail. Należy zwrócić uwagę, że nie będzie to nadmiarowy obowiązek, gdyż już art. 9 u.ś.u.d.e. wskazuje, jakie informacje należy zawrzeć, przesyłając informację handlową. Katalog ten będą zatem uzupełniały przepisy o ochronie danych osobowych. W opinii MC podmiot przesyłający informacje handlowe powinien przygotować stosowną klauzulę informacyjną, rozsyłaną generalnie do odbiorców informacji handlowej. Należy przy tym zaznaczyć, że część adresów e-mail będzie stanowiła dane osobowe (w tym np. adres e-mail zawierający imię i nazwisko), a część – nie. Oddzielanie tych danych i rozsyłanie odrębnych klauzul informacyjnych byłoby dla przedsiębiorców kłopotliwe i niejednokrotnie mogłoby prowadzić do pomyłek, dlatego zdecydowano o zawarciu generalnego odesłania do przepisów o ochronie danych osobowych. Ma to również na celu ochronę obywateli przed nadużyciami.

Jaka była intencja art. 18 u.ś.u.d.e.? Czy jego celem było ograniczenie podstaw przetwarzania danych marketingowych wyłącznie do zgody osoby, której dane dotyczą?


Pozostało jeszcze 45% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane