statystyki

Iwańska: Facebook wie o nas dużo więcej, niż nam mówi [WYWIAD]

autor: Szymon Cydzik15.04.2019, 11:21; Aktualizacja: 15.04.2019, 11:22
Karolina Iwańska, prawniczka Fundacji Panoptykon.

Karolina Iwańska, prawniczka Fundacji Panoptykon.źródło: DGP

Karolina Iwańska: To, co portal ujawnia w ustawieniach reklam, to tylko wierzchołek góry lodowej.

Czy zmiany, do których pod naciskiem Komisji Europejskiej zobowiązał się Facebook, są zadowalające z punktu widzenia ochrony danych osobowych?

Facebook będzie musiał wprost powiedzieć użytkownikom, że zarabia na ich danych, sprzedając zewnętrznym firmom możliwość pokazywania spersonalizowanych reklam. To uświadomi wielu internautom, że w przypadku technologicznych gigantów nie istnieje coś takiego jak „darmowe usługi”. A w konsekwencji może doprowadzić do zmiany sposobu, w jaki ludzie korzystają z Facebooka. Nacisk Komisji na wprowadzenie takiego postanowienia do regulaminu zdaje się jednak sankcjonować podejście wielu firm, zgodnie z którym albo godzimy się na śledzenie i profilowanie, albo nie mamy dostępu do usługi. Takie podejście jest nie do obronienia na gruncie RODO, które wymaga, by zgoda na śledzenie i profilowanie była dobrowolna. Nawet jeśli uznamy, że nie jest to zgoda w rozumieniu RODO, ale akceptacja rozumiana jako pogodzenie się z tym, że Facebook ma uzasadniony interes w profilowaniu nas w celach marketingowych, to RODO przewiduje, że powinien nam przysługiwać sprzeciw – tak jednak nie jest. Wymuszanie przez Facebooka i Google’a zgody na takie praktyki stało się zresztą przedmiotem skarg złożonych przez austriackiego aktywistę Maxa Schremsa. Jest szansa, że niedługo poznamy rozstrzygnięcie.

Jakie są jeszcze problemy w regulaminie Facebooka, których nie objęło niedawne porozumienie?


Pozostało jeszcze 67% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane