Organizator imprezy masowej musi uzyskać urzędowe zezwolenie oraz opinie odpowiednich służb dotyczące wymaganych zabezpieczeń. Wniosek składa się co do zasady najpóźniej 30 dni przed rozpoczęciem imprezy w urzędzie miasta lub gminy. W przypadku imprezy z uczestnictwem odpłatnym organizator powinien także mieć umowę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone uczestnikom.

Co to jest impreza masowa?

Definicję imprezy masowej znaleźć można w ustawie z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych. Generalnie chodzi o wydarzenie, w którym bierze udział przynajmniej 1000 osób na otwartej przestrzeni, a w budynkach – 300 osób. Mogą to być wydarzenia sportowe, artystyczne lub rozrywkowe. Dokładne ustalenie czy planowane wydarzenie jest lub nie jest imprezą masową w rozumieniu wspomnianej ustawy wymaga analizy przepisów, w szczególności art. 3, pkt 1-4.

Zgodnie z art. 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych przez pojęcie imprezy masowej należy rozumieć imprezę masową artystyczno-rozrywkową, masową imprezę sportową, w tym mecz piłki nożnej.

Wyłączone są z tej definicji wydarzenia odpowiadające przeznaczeniu obiektu lub terenu:

  • organizowane w teatrach, operach, operetkach, filharmoniach, kinach, muzeach, bibliotekach, domach kultury i galeriach sztuki lub w innych podobnych obiektach
  • wydarzenia w szkołach i placówkach oświatowych organizowane przez zarządzających tymi szkołami i placówkami
  • wydarzenia organizowane w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży
  • wydarzenia sportowe dla sportowców niepełnosprawnych
  • wydarzenia sportu powszechnego o charakterze rekreacji ruchowej, ogólnodostępne i nieodpłatne, organizowane na terenie otwartym
  • wydarzenia zamknięte organizowane przez pracodawców dla ich pracowników.

Pod pojęciem imprezy masowej artystyczno-rozrywkowej należy - zgodnie z ustawą - rozumieć imprezę o charakterze artystycznym, rozrywkowym lub zorganizowane publiczne oglądanie przekazu telewizyjnego na ekranach lub urządzeniach umożliwiających uzyskanie obrazu o przekątnej przekraczającej 3 m, która ma się odbyć:

  • na stadionie, w innym obiekcie niebędącym budynkiem lub na terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na których liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000,
  • w hali sportowej lub w innym budynku umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, w których liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 500;

Z kolei masową imprezą sportową jest według ustawy wydarzenie mające na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowane na:

  • stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej – nie mniej niż 300,
  • terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000.

Meczem piłki nożnej, który podlega przepisom ustawy, jest masowa impreza sportowa mająca na celu współzawodnictwo w dyscyplinie piłki nożnej, organizowana na stadionie lub w innym obiekcie sportowym, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000.

Potrzebne zezwolenie i opinie miejscowych służb

Organizator imprezy masowej musi w miejscowo właściwym urzędzie miasta lub gminy złożyć wniosek o zezwolenie na zorganizowanie imprezy masowej. Ponadto konieczne jest także uzyskanie opinii o wymaganym zabezpieczeniu imprezy, zastrzeżeniach do stanu technicznego obiektu lub terenu oraz możliwych zagrożeniach. Opinie wydają odpowiednie ze względu na miejsce imprezy służby (komendant policji, komendant Państwowej Straży Pożarnej, inspektor sanitarny oraz pogotowie ratunkowe).

Wniosek oraz informacja dla służb powinny być przekazane na 30 dni przed rozpoczęciem imprezy (lub 14 dni – w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach). W przypadku imprez z płatnym wstępem konieczne jest zawarcie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone uczestnikom.

Możliwa kontrola i kara

Należy pamiętać, że w trakcie odbywania się imprezy, na podstawie imiennego upoważnienia udzielonego przez uprawniony organ miasta/gminy, może nastąpić kontrola zgodności przebiegu imprezy z warunkami wydanymi w zezwoleniu. W przypadku stwierdzenia niespełnienia przez organizatora imprezy masowej warunków określonych w zezwoleniu, uprawniony przedstawiciel urzędu może wydać decyzję o przerwaniu imprezy masowej, nadając jej rygor natychmiastowej wykonalności.

W ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych dla osoby, która organizuje imprezę masową bez wymaganego zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu albo przeprowadza ją wbrew wydanemu zakazowi - przewidziano karę grzywny nie mniejszej niż 240 stawek dziennych, karę ograniczenia wolności albo nawet pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat.