Andrzej Czuma może nie spełniać wymogów stawianych ministrowi sprawiedliwości

23.01.2009, 14:11; Aktualizacja: 23.01.2009, 15:53

Prawnicy spierają się, czy kandydatura Andrzeja Czumy na ministra sprawiedliwości-prokuratora generalnego, spełnia wymogi stawiane tej funkcji. Nie było dotąd sądowego rozstrzygnięcia na ten temat, ale w 2002 r. Sąd Najwyższy uznał, że Prokurator Generalny jako polityk nie jest stricte prokuratorem.

wróć do artykułu

Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:PAP
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Reklama

Komentarze (31)

  • inz.Zbigniew Burnatowski. RFN(2009-02-02 00:05) Zgłoś naruszenie 00

    Ja tez sie nadaje na ministra sprawiedliwosci, bo czesto chodzilem do sadow i sluchalem wyrokow sadowych oraz ich uzasadnien. Pan podpisujacy sie "przyszly MS" ma takie wyobrazenie o tym stanowisku jak wilk o gwiazdach. Kryteriami tego stanowiska napewno nie sa wylacznie posiadane wyzsze wyksztalcenie, tylko wiadomosci podstawowe z prawa i doswiadczenie zyciowego oraz zdrowy rozsadek, a to pan minister Czuma posiada duzo na wyrost.

    Odpowiedz
  • życzliwy bezpart.(2009-01-26 23:13) Zgłoś naruszenie 00

    Nie ważny papierek,aleczłowiek i charakter.Właśnie taki jak Czuma może okazać się lepszym od stu profesorów.Powoła sobie odpowiednich doradców i rozwiążą wspólnie każdą sprawę,rozwikłają nawet najbardziej zagmatwaną.On będzie,mam nadzieję,bezkompromisowy i na niczyim sznurku.Swoje przeżył i przeszedł w życiu,więc na karierze mu nie zależy ani na stołku w EP,jak niektórym.On,z tego co mówi,będzie bronił sprawiedliwości,a do tego potrzebna jest odwaga.Przede wszystkim.Życzę Mu sukcesu i zdrowia.

    Odpowiedz
  • inz.Zbigniew Burnatowski. RFN(2009-01-26 21:46) Zgłoś naruszenie 00

    Im za duzo madrosci w glowie, tym wiekszy zamet i nic dobrego z tego nie wychodzi. Przyjmijcie do wiadomosci mili panstwo, ze nie umiejetnosc cytowania okreslonej ilosci paragrafow, stanowi o wiedzy i przydatnosci do rzadzenia przez aktualnego ministra sprawiedliwosci. Natomiast ogolny zakres podstawowej wiedzy z dziedziny jurystycznej jest stokrotnie wiecej przydatny do pelnienia urzedu ministra, bo to pozwala ministrowi na poruszanie sie w wielu sferach zycia prawniczego i dawanie sobie rady niemal ze na kazdym polu tej dziedziny. Dlatego uwazam, ze pan minister Czuma majac ten zakres wiadomosci potrzebny jako wystarczajacy do posiadania dobrze wyrobionej zasady zdrowego rozsadku, da sobie wieksza rade na tym stanowisku, niz ktos z okreslonym zawezonym zakresem wiedzy jednokierunkowej. To moge potwierdzic na podstawie wlasnego doswiadczenia, wykonujac przez lata funkcje zawodowego bieglego sadowego d/s wypadkow drogowych. Jestem wiecej niz pewien, ze pan Czuma nie zawiedzie nadziei.

    Odpowiedz
  • prrremierowi nie odmawia sie(2009-01-25 18:00) Zgłoś naruszenie 00

    "Czuma to - minister dość egzotyczny i nieoczekiwany. Akt desperacji Tuska, jak ocenia Martyniuk. Ale wcale nie oznacza to, że będzie ministrem złym. Otóż system prawny w Polsce też jest egzotyczny. Może czeka właśnie na kogoś takiego, jak Czuma. Zresztą, Czuma tyle siedział, że resort zna od podszewki.
    Słowem, spełnił się żart z okresu formowania rządu Mazowieckiego: że resort sprawiedliwości powinien objąć Jacek Kuroń, bo miał najdłuższe wyroki. W Polsce co rusz jakiś dowcip staje się rzeczywistością...
    Czuma, co ciekawe, zapowiada kontynuację
    pracy... Ćwiąkalskiego. O którym mówi bardzo wykształcony i dzielny człowiek. Dzielny? Ćwiąkalski zrobił jedną odważną rzecz - postawił się Tuskowi. Czyżby jego następca to..cenił?
    Jednak jako przewodniczący komisji śledczej w Sejmie wcale taki stanowczy nie był. Czego dokona Andrzej Czuma - spadochroniarz, pilot szybowcowy, koszykarz, malarz kominów i radiowiec? Trudno powiedzieć. Ale ciekawie będzie ten eksperyment poobserwow"

    Odpowiedz
  • olek(2009-01-25 17:13) Zgłoś naruszenie 00

    Nareszcie prawo w polsce będzie miało ludzką twarz.

    Odpowiedz
  • mec(2009-01-25 16:41) Zgłoś naruszenie 00

    Wybitny znawca prawa, wieczny aplikant z.zero.ziobro, miał uprawnienia do bycia prok. general. z mocy samego prawa, on się urodził prokuratorem, a to, że nie pracował jako asesor, problem wydumany przez doktrynarów i wykształciuchów, prosty lud i tak wie kto jest szeryfem

    Odpowiedz
  • Karol(2009-01-24 21:37) Zgłoś naruszenie 00

    Masz rację Jerzy!. Czas skończyć z rzadami leśnych dziadkow. Bojownikom dać ordery, emerytury i miejsca dla honorowych gości na rocznicowych akademiach. Dać szansę młodym, BEZPARTYJNYM, wykształconym, mądrym, nie uwiklanym w rozgrywki politykierskie osobom, najlepiej wybieranym w drodze otwartych konkursów. Tylko oni mają wizję i prespektywę.

    Odpowiedz
  • Jerzy(2009-01-24 21:21) Zgłoś naruszenie 00

    Kiedyś w poprzednim ustroju awansowano aparatczyków PPR - PZPR, UB i MO. ZBOWID -owców Gwardii Ludowej - bardzo często nie posiadających nalezytego wykształcenia i kwalifikacji. Wystarczyło, że był "nasz" .Mówiło się o nich " B M W " tzn. Bierny, Mierny ale Wierny. A DZIŚ ? !. Może to, że dawni ZBOWID-owcy nie dostawali za swoją walkę po 90 tysięcy zł.

    Odpowiedz
  • Kit(2009-01-24 20:14) Zgłoś naruszenie 00

    a mi się wydaje emmo, że nikt tak na prawdę nie chce reformy sądownictwa, prokuratury, może najwyżej młodzi sędziowie i prokuratorzy. gdyby była wola polityczna ku temu dawno by do niej przystapiono. Nie mają ani pomysłu ani woli...

    Odpowiedz
  • emma(2009-01-24 19:06) Zgłoś naruszenie 00

    A ja cieszę się z wyboru Czumy. Pochodzi on ze starej arystokracji (ruskiej) i reprezentuje właściwe standarty. Będzie nieprzejednany w obalaniu układów. Może nareszcie zawód sędziego zyska status ukoronowania drogi prawnika. Może znajdzie to przełożenie w wysokości pensji sędziego. Może nastąpi oczekiwana refoma prokuratury.

    Odpowiedz
  • szyblucki(2009-01-24 16:33) Zgłoś naruszenie 00

    Boją się Czumy bo jest uczciwy. No i ta chęć zwiększenia dostępu do broni.Popieram!

    Odpowiedz
  • zdumiony(2009-01-24 15:03) Zgłoś naruszenie 00

    Z Kalisza to taki lewicowiec, jak ze mnie pilot F-16. Co on robi w partii, która chce choćby pozorować bycie lewicą???

    Odpowiedz
  • obserwator(2009-01-24 12:34) Zgłoś naruszenie 00

    Kalisz broni korporacji adwokackiej.

    Odpowiedz
  • d.(2009-01-24 10:22) Zgłoś naruszenie 00

    Dlaczego GP usuwa negatywne posty o nowym Ministrze Sprawiedliwości??? Wczoraj było tu o wiele więcej komentarzy

    Odpowiedz
  • zakulisowe gierki mec. Kalisza(2009-01-23 20:04) Zgłoś naruszenie 00

    oj nie powiedziałbym, tak będzie tylko wówczas gdy minister otoczy się cwaniakami-korporantami, bo właśnie oni grają nieczysto, czasem wręcz bezprawnie [jak np. dzisiejsze niedostarczenie Marszałkowi sejmu przez Przewodniczącego Komisji Sprawiedliwości - adwokata Kalisza niekorzystnych dla jego korporacji wyników obrad tej komisji nad ustawą zmieniającą ustawę o adwokaturze, sprawozdanie było przegłosowane, gotowe, "opóźnienie" prawdopodobnie ma na celu odwleczenie uchwalenia ustawy tak aby niemożliwe było w tym roku przeprowadzenie zgodnych z nią egzaminów] uprawiając politykę kombinacji, zakulisowych, obłudnych gierek...byle wyszło na ich.
    Większość osób z wewnątrz resortu chce zmian i nie ma żadnego interesu w "złych" reformach, przeciwnie, chce uzdrowienia wymiaru sprawiedliwości i w końcu normalnych, przejrzystych zasad nim rządzących.

    Przy okazji postępowanie i gierki mec. Kalisza uważam za niedopuszczalne. To chyba prawda że korporacje rządzą tym państwem.

    Odpowiedz
  • zakulisowe gierki mec. Kalisza(2009-01-23 20:03) Zgłoś naruszenie 00

    źle będzie tylko wówczas gdy minister otoczy się cwaniakami-korporantami, bo właśnie oni grają nieczysto, nieuczciwie [jak np. dzisiejsze niedostarczenie Marszałkowi sejmu przez Przewodniczącego Komisji Sprawiedliwości - adwokata Kalisza niekorzystnych dla jego korporacji wyników obrad tej komisji nad ustawą zmieniającą ustawę o adwokaturze, sprawozdanie było przegłosowane, gotowe, "opóźnienie" prawdopodobnie ma na celu odwleczenie uchwalenia ustawy tak aby niemożliwe było w tym roku przeprowadzenie zgodnych z nią egzaminów].
    To zresztą typowe zachowanie, adwokaci i NRA od dawna uprawiają politykę kombinacji, zakulisowych, obłudnych gierek...byle wyszło na ich.

    Odpowiedz
  • Klemens(2009-01-23 16:52) Zgłoś naruszenie 00

    Jacy prawnicy,taki spór.Czy zapomina się o orzeczeni SN,które brzmi:"Funkcję Prokuratora Generalnego sprawuje Minister Sprawiedliwości. Nie mają zatem zastosowania do niego przepisy regulujące wymagania, jakie musi spełniać osoba powołana na stanowisko prokuratora, tryb powołania na stanowisko prokuratora oraz tryb odwołania. Minister Sprawiedliwości - Prokurator Generalny jako członek Rady Ministrów pełni funkcję polityczną, a zatem nie może go dotyczyć zakaz brania udziału w działalności politycznej oraz przynależności do partii politycznych".
    Rozdział funkcji prokuratora i ministra jest konieczny,co PO zapowiadała w kampanii wyborczej.

    Odpowiedz
  • Helikopter(2009-01-23 16:23) Zgłoś naruszenie 00

    Całkowicie przyszły MS masz rację. Ziobro ukończył aplikacje prokuratorską a
    taki Ćwiąkalski nie sięga do pięt min. Ziobro. Ten chciał i wiele robił dla otwarcia zawodów prawniczych narażając się środowisku wzajemnej adoracji i chciał usprawnić prokuraturę. Oczywiście nie wszystko było doskonałe ale starał się z należytą starannością. Natomiast Ćwiąkalski tylko pilnował aby interesy korporacji nie były uszczknięte w żadnym zakresie. Kto tego nie widzi jest albo głupi albo ma interesy również ulokowane w tym środowisku wzajemnej adoracji. Zresztą Ziobro wbrew nagonce medialnej nadal cieszy się wielkim społecznym poparciem

    Odpowiedz
  • rozdział(2009-01-23 16:18) Zgłoś naruszenie 00

    sprzeczne z konstytucją jest połączenie urzędów MS i PG - konstytucja wyrażnie oddzielnie wymienia oba urzędu - więc ustawa nie może je połączyć - i to powoduje dzisiejsze wątpliwości

    Odpowiedz
  • obywatel(2009-01-23 16:14) Zgłoś naruszenie 00

    ...to jest tak..znam takich,co kończyli wydział elektroniki 30 lat temu...a dzisiaj nie potrafią wymienić ani zarówki..ani bezpiecznika w prostym urządzeniu elektrycznym...obawiam sie,że z Panem A Czumą może być tak samo...bycie raz przewodniczącym komisji sejmowej..to trochę za mało...nie mówiąc o tym,że komisje sejmowe..to jakaś paranoja...

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane